Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Vánoce
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Novoroční koncert

2010-12-30 12:17

1.1.2011, 19:30   Smetanova síň Obecního domu
KOUPIT VSTUPENKY V SÍTI TICKETPRO

AARON COPLAND
Fanfára pro obyčejného člověka
GERGE GERSHWIN
Američan v Paříži
PABLO DE SARASATE
Carmen Fantasie  
AARON COPLAND
Rodeo
LEONARD BERNSTEIN
Předehra Candide
ANTONÍN DVOŘÁK
Karneval, op. 92
ANTONÍN DVOŘÁK
Slovanská rapsodie č. 3 As dur, op. 45
ANTONÍN DVOŘÁK
Mazurek pro housle a orchestr, op. 49
ANTONÍN DVOŘÁK
Slovanský tanec č. 9, 10, 13 a 15  

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

dirigent:   Vladimír Válek
sólisté:   Martina Bačová (housle)


Fanfáru pro obyčejného člověka napsal AARON COPLAND (1900–1990) na objednávku dirigenta Eugena Goossense v roce 1942. Její vznešené téma použil skladatel o několik let později ve své 3. symfonii. Populární Hoe-Down z westernového baletu Rodeo pochází ze stejného roku jako Fanfára. Hudba k této romantické komedii byla napsána na objednávku pro Ballet Russe de Monte Carlo.

GEORGE GERSHWIN (1898–1937) napsal symfonickou báseň Američan v Paříži v roce 1928. Je tedy jen o čtyři roky mladším sourozencem Rapsodie v modrém. Gershwin zde navazuje na úspěch Rapsodie především syntézou klasického koncertantního kusu s dobovým výrazem populární hudby a jazzu.

Španělský skladatel a houslista PABLO DE SARASATE (1844–1908) poprvé veřejně koncertoval jako zázračné dítě už v 8 letech. Po konzervatorních studiích se věnoval především koncertování, při němž často uváděl vlastní fantasie na operní melodie. Není proto divu, že jeho pozornosti neunikla ani slavná Bizetova Carmen. Sarasate napsal svoji Carmen fantasii v roce 1883, tedy osm let po premiéře Bizetovy opery.

Candide LEONARDA BERNSTEINA (1918–1990) stojí na rozhraní dvou žánrů: operety a muzikálu. Inscenace byla premiérována roku 1956, dílo je tedy pouze o rok starší než veleslavný muzikál West Side Story. Candide bohužel nenalezl u obecenstva ohlas. Až přepracovaná verze z roku 1973 se dočkala úspěchu.

Johannes Brahms prý řekl, že melodie, které ANTONÍNA DVOŘÁKA (1841–1904) napadnou jen tak mimochodem, musí Brahms ze sebe těžce dobývat. Důkazem této historky budiž Dvořákův Karneval z roku 1891. Je to prostřední skladba z trojice programních ouvertur: V přírodě, Karneval a Othello.

Slovanské rapsodie napsal Dvořák roku 1878. O jejich mimohudebním obsahu se tvrdí, že č. 1 vykresluje nejstarší obraz české země svými hymnickými a pochodovými tématy, že č. 2 má bohatýrský, úderný ráz a č. 3 je romantická skladba s epickým tématem v harfě a vypráví o minulosti jako dávní rapsódi.

Půvabný Mazurek pro sólové housle s průvodem malého orchestru vznikl v roce 1879. Není bez zajímavosti, že ho věnoval už dnes zmíněnému Pablovi de Sarasatemu, jenž ho hrával na svých koncertech jako přídavek.

Za zrodem obou řad Slovanských tanců stála objednávka nakladatele Fritze Simrocka. Po úspěšné první řadě žádal Simrock další. Dvořák odolával téměř osm let. Cítil, že rychle napsaná druhá řada by už nenesla ono životné kouzlo ryzí melodie a rytmu. Až v roce 1886 přistoupil ke kompozici druhé řady a stejně jako první, byla i tato zprvu určena pro klavír a čtyři ruce.  Záhy následovala instrumentace pro orchestr.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>