Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

2 v 1

2009-02-06 00:10

Co mají společného český fotograf Pavel Dias a Američan Bill Jacobson? Podle kurátora Langhans Galerie Praha Davida Koreckého mezi nimi není potřeba hledat žádné souvislosti. Dokládá to i právě probíhající výstava Funny, cry, happy (21.1. – 1.3.), kde se představují oba zároveň. Smíšených dojmů se určitě nemusíte obávat.

Na rozdíl od Pavla Diase, jehož reportážní snímky jsou u nás dobře známé, Bill Jacobson v Čechách vystavuje snad úplně poprvé.  Výstavní prostor, který dostal k dispozici, nese název podle stejnojmenné  ústřední fotografické série funny, cry, happy. Není to ovšem to jediné, co zde od Jacobsona uvidíte. Představí se jako fotograf, který za posledních třicet let ušel kus cesty.
 
Fotografovat začal Bill Jacobson už v 70. letech, samostatně však vystavuje až na začátku let 90. Ve svých raných černobílých fotografiích, které mají na výstavě také své zastoupení, se mladý fotograf soustředí na prozkoumávání svého bezprostředního okolí. Pozoruhodné jsou obzvlášť snímky, kde se soustředí na konkrétní výseky prostoru odkazující k jeho sociálním souvislostem. Jeho způsob reference nejde cestou popisnosti a už zde najdeme náznaky postupně se rozvíjející abstrakce, která se později stane hlavním rysem Jacobsonova vidění.
 
Bill, Jacobson - funny, cry, happy nr. 114 , 2005
 
Jestli se v jeho raných snímcích ještě objevují lidé, pak v sérii funny, cry, happy z let 2004-2005 na člověka už nenarazíte a odkazy na jeho přítomnost jsou v těchto obrazech už hodně zprostředkované. Spíš než k nim totiž odvádějí předměty, zákoutí a abstraktní fragmenty na fotografiích pohled k sobě samým a svému “soukromému“ život.
 
Paralelní výstava Pavla Diase mapuje ještě delší tvůrčí fotografovo období, než u Billa Jacobsona. Jde vlastně o retrospektivní výstavu u příležitosti Diasových sedmdesátých narozenin, které oslavil v loňském roce. Padesát let jeho profesionální tvorby tu symbolicky zastupuje padesát snímků z jeho nejznámějších dokumentárních a reportážních fotografických sérií.
 
Na výstavě mají zastoupení  všechny zásadní okruhy a témata, kterými se Dias zabýval někdy i několik desetiletí. Najdete tu snímky z fotografických esejí 50. a 60. let zachycujících každodenní život tak, jak ho Pavel Dias zaznamenal na ulicích Zlína nebo Brna, ale i pozdější soustředěné práce, ve kterých se vyrovnává se stále žitou minulostí koncentračních táborů a komunistické totality, jejíž jedno neslavné výročí si připomínáme i tento rok, totiž smrt Jana Palacha.
 
K ucelení obrázku o celoživotní Diasově fotografické práci nechybí ani reportážní série z koňských dostihů v Evropě nebo reportáž z narychlo dostavované železnice na Slovensku. Snímky jsou opatřeny popisky, díky nim si divák snadno dosadí potřebné souvislosti a dokumenty tak získávají na své naléhavosti, kterou jim není možné odepřít ani po mnoha letech od jejich vzniku.
 
 
Pavel Dias - Koryčany, 1964
 
Pavel Dias - Zlín, 1958
 
Pavel Dias - Pohřeb Jana Palacha, 1969
 
Pavel Dias - Osvětim, 1975
 

Bill Jacobson - bez názvu (San Francisco) 1975 - 76
 
Bill Jacobson - funny, cry, happy, nr.122, 2005
 
Bill Jacobson - funny, cry, happy, nr. 116, 2004
 
kacab
 
 
 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>