Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Mutující medium v Rudolfinu (1)

2011-02-28 00:00

Proměny české fotografie v posledních dvou desetiletích, to je námětem výstavy Mutující medium, kterou můžete až do 1. května navštívit v galerii Rudolfinum.  Výstava je kompozičně rozdělena do pěti sekcí, které odpovídají pěti místnostem v galerii. Nemusí to být přehled vyčerpávající, ale práce vybrané na výstavu stojí za pozornost.

Když medium mutuje, obraz světem putuje
Koncept mutace aplikovaný na medium fotografie vyvolává otázku, jestli se fotografie v českém prostředí za posledních dvacet let nějak zásadně ve své podstatě proměnila. Kurátor výstavy Pavel Vančát si myslí, že ano a zásadní autory, kteří podle něj v této proměně hráli nějakou roli rozdělil do pěti skupin. Signifikantní pro toto dělení je ale spíš než samotná proměna v základech fotografie, změna v jejím chápání. A to je podstatou informace celé výstavy. Během posledních dvaceti let se nejen v českém prostředí fotografie vymanila z hranic zobrazujícího media a vykročila směrem k sociologickému komentáři, sofistikovanému konceptu a sebeanalýze.

Rozdělení do pěti kapitol se v prostoru Rudolfina zdá být logické a nijak nevadí, že někteří autoři jimi putují napříč. První kapitolou, která ještě odkazuje k tradici klasické fotografie s jejím důrazem na technické parametry fotografického obrazu, nazval Pavel Vančát Piktorialisté


Ivan Pinkava: „A potom poznají, koho probodli…“, 1997

Do sféry výtvarného umění překračuje fotografie v dílech autorů, kteří jsou na výstavě zahrnuti do skupiny Stratégů. Tito autoři na začátku devadesátých let začali fotografii používat jako způsob fotodokumentace jiných aktivit a událostí. A zatímco stratégové pracují povětšinou s kinofilmem, představitelé další kapitoly v dějinách novodobé fotografie, Manipulátoři, využívají digitální technologie a obraz upravují podle nových parametrů.

S tím, jak se s nástupem digitálních fotoaparátů stává fotografie přístupná stále většímu počtu fotografických nadšenců, laiků, je logické, že další kapitolu tvoří tzv. Nefotografové. Zajímavé je, že kurátorem vybraní zástupci do této kapitoly jsou často lidé s fotografickým vzděláním. Poslední místnost patří vizím a podle toho se i jmenuje, Po fotografii. Přestože název kapitoly má až apokalyptický nádech, nesou vystavené práce spíš než hrozbu lehký vtip a to je příjemná tečka na závěr.


Filip Turek: Josef Sudek Revisited, 1995

Srozumitelný koncept
Na výstavě se představí dvacet autorů, namátkou Ivan Pinkava, Filip Turek, Markéta Othová, Štěpánka Šimlová, Jiří Thýn, Aleksandra Vajd a Hynek Alt, ale také Václav Jirásek, Veronika Bromová, Jiří Kovanda a Lukáš Jasanský a Martin Polák a další. Někteří z nich v takto jasně definovaném spojení s fotografií překvapí. Celkem si od nich můžete prohlédnout více než 150 děl. České fotografii posledních dvaceti let se rozhodně nedá upřít vtip a nadhled.

Výstava má po celou dobu bohatý doprovodný program. Kromě komentovaných prohlídek se bude konat několik přednášek a debat i prohlídek s autory fotografií. Vstupné na výstavu je 120/70 korun. Další podrobnosti najdete TADY.


Štěpánka Šimlová: z cyklu Krajiny, 1999-2000


Václav Jirásek: ze souboru Infection, 2000-2003


Veronika Bromová: z cyklu Pohledy, 1996


David Možný: Rahova, 2010


Michal Kalhous: Bez názvu, 2002

foto zdroj: Galerie Rudolfinum

kaca

Komentáře (1)

beneš 2011-03-02 08:37:42
Můj osobní název výstavy by byl : "koktající médium"

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>