Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Výstavy

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

DOX přivezl příliš blízký východ

2012-01-31 12:00

V holešovickém centru současného umění DOX byla čerstvě odstartována rozsáhlá výstava s názvem Middle East Europe. Nenechte se mýlit názvem. Projekt, na kterém vystavuje 38 umělců, má s Evropou společný hlavně původ zhruba poloviny vystavujících. Druhá půlka umělců pochází z Izreale nebo Palestiny. Stojí-li posledně jmenovaná slova vedle sebe, bude zřejmě následovat slovo konflikt. Přidáme-li k tomu slovo historie, vrátíme se oslím můstkem k evropským dějinám, přidáme-li současnost, najdeme vnímání onoho konfliktu evropským člověkem, ať už skrze osobní zkušenost, znalosti nebo mediální obraz.

Z měsíčního cestování minulého léta si vzpomínám na líčení mnoha obyvatel Jeruzaléma, jak vysoká zeď, oddělující město od části palestinské samosprávy, přinesla do jejich životů jistý klid. „Mám ti odpovědět, jestli je to správné nebo ne? Odpovídám ti, že od té doby se žádný vážný teroristický útok v Jeruzalémě nestal a já mám menší strach o své děti a blízké,“ říkali vesměs Izrealci. Na druhé straně zdi nám první Palestinec - taxikář, jehož jsme byli, ačkoli k večeru, prvními zákazníky, téměř se slzami v očích vypráví, jak je jeho žena vážně nemocná a izraelské úřady mu ji neumožní dostat do pořádné nemocnice. Tolik přímá zkušenost. Na každé straně zdi, na každé straně konfliktu naprosto rozdílná. Přijďte se do DOXu podívat, jak s touto přímou zkušeností nakládají umělci, kteří v tom denně žijí. A přijďte se podívat, jak jejich zkušenost vnímají skrze media, či historické kontexty umělci z Evropy.

Ano, prakticky ve všech případech jde o umění politické a angažované. Projekt Middle East Europe demonstruje historickou i současnou provázanost Evropy a Blízkého východu. Mnozí umělci nalézají kořeny dnešního problému v evropském antisemitismu, který vedl k exodu Židů do Palestiny. Jiní sledují napětí mezi kulturami v dnešní Evropě a ukazují, jak tenká je hranice mezi strachem, náboženskou či rasovou nesnášenlivostí a fyzickým násilím, ať už se jedná o současné projevy nenávisti k Židům nebo o strach z Islámu. Výstava již proběhla v Jeruzalémě a z Prahy by ji kurátorky Tamara Moyzes, Zuzana Štefková chtěli dostat i do Palestiny. Zajímá je, jak se změní přijetí díla, když bude přemístěno z jednoho kontextu do druhého, například jak bylo výše řečeno, z jedné strany zdi na druhou. Tuto situaci doslova zkoumá kupříkladu krátké video nazvané Volejball v izraelské bezpečnostní bariéře, jež vytvořili izraelští umělci Itamar Rose a Yosii Atia. Mladí lidé se v něm snaží odehrát balon přes inkriminovanou zeď - když se jim to konečně podaří, marně čekají na odehrání zpět na „jejich“ stranu hřiště.   

   

Úvodní část instalace tvoří díla umělců, kteří pracují s „naší“ zkušeností. Umělci v ní kladou otázky po kořenech a interpretaci antisemitismu, islámského fundamentalismu, strachu z přistěhovalectví, menšin a odlišnosti. Český básník a performer Milan Kozelka například vystavuje soubor koláží nazvaný Národ sobě, na kterém najdeme Romy opásané zbraněmi v hrdinských pozicích, jež nám jsou známé spíše ze záběrů či snímků islámských teroristů. Společným znakem pro umělce, kteří nemají onu denní zkušenost s letitým blízkovýchodním konfliktem a kteří jej často znají více z jeho mediálního obrazu, je ironizování skutečnosti. Naopak pro uchopení děl umělců z Palestiny a Izraele budete pravděpodobně nejednou potřebovat znát kontexty toho, na co reagují. Ke každému dílu je proto uveden stručný a výstižný komentář okolností, ke kterým se vyjadřuje.

 

Asi nejznámějším exponátem je socha bývalého izraelského premiéra Ariela Šarona v životní velikosti i v životní situaci, kterou vytvořil Noam Braslavsky. Šaron totiž leží již šestým rokem v komatu... Je takové zobrazení neetické a co vlastně znamená? Zkuste si odpovědět sami. Výstava Middle East Europe potrvá v DOXu do 20. dubna 2012.

Tomáš Kůs

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>