Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Galerie

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Jaká je hodnota minimální mzdy?

2010-03-25 09:59

Tuhle otázku si můžete položit přímo na Staroměstské radnici v prostorách Galerie hlavního města Prahy, kde až do 2. května vystavuje slovenský konceptuální umělec Marek Kvetán (*1976). Ve své tvorbě se průběžně věnuje malbě, fotografii, videu, performancím a prostorovým instalacím. Právě poslední zmíněné jsou na výstavě Marek Kvetán / * 5. 3. 2010 - + 2. 5. 2010 zastoupeny nejvíce.

 
Subverze a kontrast
Ten, kdo zaznamenal předloňský Kvetánův úspěch v tehdy se teprve prosazující výtvarné soutěži Národní galerie NG 333 zaměřené na umělce do 33 let, má jistě představu, jakým směrem se jeho výtvarný projev ubírá. Hlavní roli v něm i po dvou letech stále hraje forma, která je tím podstatným nositelem významu a narušitelem předpokladů.
 
První instalace s názvem Trofej (2009) vás přivítá hned při vstupu do galerie. Chcíple visící sobí hlava může být čímkoli jiným než oslavou loveckého úspěchu. Ve zbývajících prostorách přízemí galerie pak Kvetán vtipně tematizuje naši ještě stále nedávnou, společnou česko-slovenskou minulost. Smísením barev z vlajek jednotlivých státu dostává převážně pastelovou paletu vhodnou tak akorát k vymalování dívčího pokoje a to také jakoby dělá. V instalaci s názvem Po tom našem natře stěnu galerijní místnosti, v níž pozorný divák po chvíli rozliší větší rámující růžové Česko, které v sobě ukrývá menší světle fialové Slovensko. Fungující metafora, rozhodně vhodná k další diskusi.
 
Pozorným ale návštěvník musí být nejen kvůli této jedné instalaci. Subverzivní přístup je totiž v případě Kvetána nejspíš neodbytným nutkáním. O tom se mohly na vlastní kůži přesvědčit třeba paní kustodky střídající se na výstavě, z jejichž jediného útočiště v nesrozumitelné krajině moderního umění, udělal umělec výstavní objekt s příznačným názvem Pozorovatel.
 
 
Nenápadný kýč
Pozornosti ledabylého návštěvníka by mohla uniknout i další intervence do galerijních prostor, která je tematickou součástí jedné z instalací v horním patře galerie. Jsou jí skleněnými krystaly dozdobené zářivky. Nahoře pak návštěvníka uhranou reflektory se závoji z krystalů nebo fotografie nástěnného svítidla koncipovaného jako “nevšední“ skloubení banálních žárovek s dekorativním motivem. Nehledě k tomu, že některé ze zářivek jsou “zdobené“ mrtvými mušími těly sestavenými demonstrativně do nápisu Peace.
 
Fascinace dekorem a jeho vyšinutým použitím je vlastní další části Kvetánovy tvorby. O tom se můžete přesvědčit i na této výstavě, kde najdete bohatě vyřezávané desky pořízené v obchodech pro kutily, nebo záchodové dveře, z nichž na vás neohroženě hledí ikona všech nadšených diváků akčních filmů druhé poloviny osmdesátých let minulého století Rambo v podání Silvestra Stallona.
 
Jako pomyslnou třešinku pak můžete vidět instalaci s názvem Minimální mzda 8.000, která relativizuje hodnotu deklarovaného životního minima. V nevzhledné plastové nádobě se kouzelně třpytí kupa drahokamů. Své kouzlo ovšem ztrácí ve chvíli, kdy zjistíte, že se jedná o bezcenné tretky, tedy bezcenné, konkrétně pouze v hodnotě oněch zmíněných 8.000 korun.
 
 
 

Hobby, 2010
 

Reflektor, 2008
 

Na tom našem, 2010
 

Trofej, 2009
 

Pozorovatel, 2010
 
Foto: kvetan.net, GHMP
 
kaca

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>