Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Galerie

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Když je konec už na začátku

2010-03-04 09:01

V zadní části výstavního prostoru v Karlin Studios byla minulý týden otevřena sólová výstava Dušana Zahoranského pod mnohoslibným názvem Necenzurovaná verze. Celý daný prostor proměnil Zahoranský v metaforu, která odkazuje k místu, kde se odehrává jiný, fiktivní svět. Výstava potrvá do 21.3.

Příběh letního kina
    Prvním objektem výstavy, je bariéra, která má naznačit, že vstupujete někam, kde se děje cosi zásadně odlišného. Obrovským filmovým titulkem “KONEC“ oddělujícím chodbu od haly budete muset přímo prolézt. Tím se jeho funkce doslova materializuje. Za černou oponou se pak odehrává transformace prostoru, který generuje vlastní příběh.

Přestože Dušan Zahoranský přistoupil k výstavnímu prostoru s komplexním konceptem, najdete mezi vystavenými pracemi odkazy i na jeho starší, už realizované projekty. Tak je tomu například s objektem, který výstavní prostor rámuje z opačného konce než zmíněný titulek. Dvě slova There/Then vyříznutá do mohutného pletiva vypovídají objektovým jazykem o tom, že se nacházíte v místě, které referuje o jiné situaci a jiném čase tak, jak se to děje právě, když sledujete nějaký film. Ti, kdo znají Zahoranského práci z dřívějška, ví, že na podobném principu jsou založené i další jeho instalace vybudované ze dřeva, které doslova zhmotňují prchavé TADY a TEĎ.

Hloubka perspektivy a znovuoživený obraz
Specifická pozice pozorovatele je tématem i v další instalaci. Série zmenšujících se sloupů tvořených z pneumatiky a kovového sloupku od plotu tak otevírá příchozímu pozorovateli iluzivní hloubku prostoru.

Jedním z uvažovaných názvů výstavy bylo  “Letní kino“. Co by to ale bylo za kino, kdyby v něm chybělo to hlavní, totiž promítačka. Promítačka, kterou najdete tady, není pochopitelně jen tak ledajaká promítačka. Pohybu “filmového“ obrazu je dosaženo nepatrným pohupováním přístroje, zatímco divák sleduje statické obrazy ptáků. Konfrontace v tento moment nedosažitelné živé přírody a jejího přímo mechanického oživovaní funguje jako důmyslná narážka na uměle vytvářenou mediální realitu, ve které se všichni každodenně pohybujeme.

Více se o výstavě dozvíte zde




 

Kaca

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>