Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Výstavy

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Otisky a střety Jacquesa Renoira

2010-02-10 00:00

Výstavou fotografií, na nichž se staré plakáty a železný šrot, proměnily v neobyčejná výtvarná díla, se ve Francouzském institutu představuje pokračovatel slavného uměleckého rodu Renoirů.

Režisér, kameraman a fotograf Jacques Renoir je pravnukem malíře Augusta Renoira, vnukem herce Pierra Renoira (první představitel Maigreta), synem kameramana Clauda Renoira a synovcem režiséra Jeana Renoira.

Vystudoval Národní školu fotografie a filmu Louise Lumiera. Spolupracoval se známými režiséry například Rogerem Vadimem, Johnem Frankenheimerem, Lewisem Gilbertem. Sedm let se plavil s Jacques-Yvesem Cousteauem na Calypso a točil nejdříve jako kameraman a posléze režisér dokumenty o podmořském životě. Později působil jako televizní reportér v exotických částech světa a do televize se vrátil při práci na seriálu Navarro. O svých slavných předcích napsal biografii s názvem Zamilovaný obraz a nyní chystá její filmovou adaptaci.

Sám sebe ovšem vidí především jako vášnivého fotografa a současné umění jako můstky od jedné formy ke druhé. Jeho zkušené oči fotografa a filmaře spolu s výtvarným citem dokáží rozpoznat specifickou krásu i tam, kde by ji ostatní nečekali, třeba ve strhaných plakátech na zdech rekonstruovaných stanic pařížského metra nebo slisovaném šrotu ve francouzských či amerických železárnách. Tyto inspirativní pohledy daly vzniknout cyklům Otisky a Střety, které jsou nyní k vidění na stejnojmenné výstavě v Galerii 35 ve Francouzském institutu.

Otisky zapomenutých sdělení

Když se v metru začal zajímat o "rány na zdech", vytvářející abstraktní obrazce, vzbuzoval v ostatních cestujících údiv. Po čase chodili titíž lidé vyfotografované zdi obdivovat do nedaleké Bernheimovi galerie, ale jen Renoir v nich už od počátku viděl budoucí umělecká díla: "Stržené plakáty odhalují desetileté vrstvy despoticky komunikující konzumní společnosti. Náhodné uspořádání tvarů a barev, rozmanité struktury v těchto ranách na zdech jsou pro zvídavý pohled umělce nevyčerpatelnou studnicí. Zvolený, zachycený, interpretovaný detail vytištěný na plátno se stává obrazem."

Střety materiálů

O tom jak hledal náměty na veskrze prozaickém místě jako je skládka šrotu vypráví: "Rád vracím život odhozené hmotě, recykluji ji, vracím jí důstojnost. Lisovaný kov vytváří svým kroucením pohyb a řasení hodné mistrů italské renesance. Tření, míchání barev a škrábance nám zase připomenou techniky rytiny." A není to jen řasení kovu a jeho barevné kombinace, ale také vrstvení či tvarosloví slisovaných balíků poznávacích značek či plechovek od limonád, co autora oslovilo.. Kromě tradičně pojatých fotografií se v cyklu Střety objevují i fotografie připomínající koláže Jiřího Koláře. Nastříhané na proužky a střídavě řazené do dvou rovin vytvářejí plastický efekt.

Umění transformace

Způsob, jakým Jacques Renoir odvrací pomíjivost věcí tím, že je přetransformovává do uměleckého díla a dodává jim tak vyšší hodnotu než měly ve své původní funkci, vám možná bude připadat povědomý. Velmi se totiž podobá tomu, jak Vladimír Boudník, za nemenšího podivu okolojdoucích, obtahoval struktury vytvořené opadanou omítkou na zdech starých domů nebo jak první dáma českých skládek Věra Janoušková, se shodnou filozofií přetváří sebrané staré hrnce, sudy či bojlery na anděly a další působivé skulptury.

Výstava Jacques Renoir Otisky a střety se koná ve Francouzském institutu v Galerii 35 do 27. února. Plusem je volný vstup. Více o výstavě se dočtete zde.




Foto: Francouzský institut a Zuzana Ottová

Zuzana Ottová

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>