Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Galerie

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Smyslné příběhy Herberta Tobiase

2010-01-19 00:00

Galerie Rudolfinum připravila další velký výstavní projekt. Tentokrát se nejedná o hvězdné jméno současné výtvarné scény, jakými jsou v Rudolfinu nedávno uvedení Damien Hirst nebo Georg Baselitz. Retrospektivní výstava německého fotografa Herberta Tobiase, který zemřel téměř před 30 lety a o němž se toho moc neví, je však o to více jedinečným projektem.

Ačkoli byl Herbert Tobias fotografickým autodidaktem a jeho profesní život postrádal díky bouřlivé povaze potřebnou disciplínu, rozsáhlé dílo tohoto umělce mluví vlastním originálním jazykem. „Herbert Tobias je v odborných kruzích legendou. Je fotografem, o kterém se hodně mluví, ale o kterém se toho moc neví. V 50. a 60. letech byl ale hvězdou. Zvláště v oboru módní fotografie měl prakticky neomezené možnosti,“ upozorňuje kurátor výstavy Ulrich Domröse.


Herbert Tobias – Mrs Melvin J. Lasky, Berlín, kolem 1957, černobílá fotografie, 29,8 x 24 cm / © Berlinische Galerie/VG Bild-Kunst

Tato vůbec první Tobiasova retrospektiva není koncipována chronologicky, ani žánrově. Fotografie jsou řazeny spíše dle nálady, tématu a souvislostí do devíti celků, bez ohledu na to v jaké době vznikali. Podobně intuitivně Tobias také tvořil. Fotografie byla 35 let součástí jeho nejednoznačného života, na první pohled je jasné, že ve svých snímcích potvrzuje sama sebe. Ať se jedná o stovky inscenovaných portrétů či mužských aktů, profesionální módní fotografii, nebo momentky z ulice, u všech je typický poetický moment, divadelní lyričnost či zvláštní výraz osamocení. Ostatně Tobias otevřeně přiznával svoji homosexuální orientaci a to i v době, kdy byla v Německu zákonem definována jako trestný čin.

Výstavnímu oddílu nazvanému „Snění, momenty štěstí“ nechybí jistá portrétní divadelnost, chuť inscenovat zde dominuje. Oproti tomu „Pomíjivé chvíle“ a rovněž jeden z dalších oddílů jsou dokumentárním svědkem života v ulicích poválečného Berlína, v nichž nechtěné kulisy tvoří všudypřítomné rozbombardované zdi a domy. „Píseň o sexuální závislosti“ mluví sama za sebe často už jen názvy snímků (aktů a portrétů): „Památka na úžasného, nezapomenutelného“ nebo: „Rainer Tappiser měl ty nejzelenější oči na světě.“ Vliv módní fotografie je u Tobiase patrný i ve volné tvorbě, může jí být však jen plusem. „Módní fotografie nejsou jen šaty, ale také malý smyslný příběh, který je za tím,“ říkal sám Tobias.
Mezi desítkami portrétů najdete kromě neznámých jmen Tobiasových partnerů nebo přátel z umělecké avantgardy také například slavnou modelku Nico nebo vůdčí osobnost první generace RAF Andrease Baadera.

Herbert Tobias byl bouřlivákem. Nedokázal akceptovat nároky, které byly spojené s jeho tak ceněným angažmá v dobových módních časopisech. Dokonce na chvíli pověsil řemeslo na hřebík, aby se záhy našel v tvorbě pro právě vznikající gay časopisy. V roce 1978 odlétá na pozvání přátel do New Yorku, kde ovšem jen o čtyři roky později umírá. Stal se jednou z prvních obětí AIDS.

Další informace o výstavě a soutěž o vstupenky naleznete zde.


Herbert Tobias - Autoportrét, Paris-Clamart 1952, tónovaná černobílá fotografie, 30,3 x 23,8 cm / © Berlinische Galerie/ VG Bild-Kunst

Tomáš Kůs

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>