Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Skleněné „op-art“ šaty Blanky Matragi

2012-11-12 20:56

Když Blanka Matragi přijala pozvání na XI. mezinárodní sklářské sympozium (IGS), které probíhalo od 4. do 7. října tohoto roku v Novém Boru, rozjel se pro ni již notoricky známý kolotoč jednání a příprav. „Nabídky účasti na nejrůznějších projektech mi přichází takřka denně, ale jelikož ke každé takové akci přistupuji s velkou zodpovědností, musím si pečlivě vybírat, které se zúčastním. Důkladná a dlouhodobá příprava je totiž klíč k úspěchu,“ říká módní návrhářka, která původně vystudovala Střední umělecko-průmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě. „Můj otec byl brusič skla a sama jsem sklářské řemeslo studovala na střední škole. Proto mě vždy potěší, když se k tomuto oboru mohu v rámci nějakého projektu alespoň na chvíli vrátit.“ V minulosti již Blanka vytvořila kolekci křišťálu Crystal Line, několik designových lustrů či umělecké skleněné reliéfy s motivem šatů v kosmu.



V rámci IGS se designérka rozhodla realizovat svou vizi skleněných šatů. „Před několika lety jsem vzdala poctu tvorbě Františka Kupky tím, že jsem jeho obrazy a studie k nim promítla do svých šatů. Nyní jsem se rozhodla vyzkoušet opačný proces – přenést krejčovinu do oblasti krásného umění, vytvořit skleněné šaty.“ Jako obvykle si Blanka tímto svým záměrem zvolila tu nejnáročnější možnou cestu. „Již měsíce před začátkem sympozia jsem musela začít přemýšlet, jak celý nápad technicky zrealizovat. Naštěstí mi v tomto byli velmi nápomocni skláři z Nového Boru a Lindavy patřící k AJETO Group a Kolektivu, se kterými jsem následně šaty realizovala.“ Komunikace na trase Praha‒Bejrút s blížícím se datem zahájení sympozia nabývala na intenzitě a ještě před samotným příletem Blanky do Čech se už začaly připravovat op-artové mozaiky pro sukně z lehaného skla.

„Skutečná unikátnost celých šatů tkví v tom, že se nám podařilo zkombinovat snad vůbec poprvé dvě různé sklářské techniky – tělo sochy je vytvořeno z hutního skla, zatímco samotné sukně pak technikou lehaného skla,“ vysvětluje návrhářka. Inspirací pro skleněné šaty jí byl op-artový vzor, který vytvořila pro svou první kolekci Ready-to-Wear. „Jsem fascinována variabilitou, čistotou a sílou tohoto vzoru – v designu působí skutečně velmi efektně a současně.“ Vytvoření takovéhoto vzoru ze skla však není jednoduchou záležitostí. „Nejdříve se musí rozkreslit vzor na tabuli skla a následně nařezat černé dílky mozaiky – tato příprava trvá dva dny, a to mluvíme pouze o jednom cípu sukně!“ vysvětluje náročnost procesu Michal Ullrich, odborník na spékání skla, který vymyslel, jak op-artovou „šachovnici“ vyrobit. „Sklo jsme do pece dávali tavit třikrát. Při prvním tavení získalo sklo opakní (tj. neprůhledný) povrch. Při druhém tavení se do skleněné tabule zatavila černá mozaika a teprve při třetím se sklo lehalo na formy, aby vznikl náležitý tvar sukně. Tento třífázový postup byl použit vůbec poprvé,“ dodává Ullrich.

„Co mě na podobných projektech baví nejvíc, je propojování lidí, inovace již zaběhnutých technických postupů, posouvání hranic možného a přenášení a využívání poznatků z jednoho oboru do druhého,“ odhaluje Blanka Matragi zdroj své radosti z účasti na sympoziu. „Podařilo se mi se dvěma sklárnami vytvořit dvěma rozdílnými technikami úžasné umělecké dílo, které je v každém ohledu poctou poctivému řemeslu. Jsem nesmírně vděčná za možnost vyjádřit své umělecké vize i mimo svou hlavní doménu, vysokou krejčovinu.“

Šaty inspirované op-artem, které jsou od 5. listopadu k vidění na dlouhodobé výstavě Blanky Matragi „Timeless“ v Obecním domě (výstava byla prodloužena až do konce ledna roku 2014), však nejsou jediné, které během sympozia vznikly. „Vytvořila jsem také další šaty inspirované květem orchideje, o které již projevila zájem kurátorka jedné šanghajské galerie! Taktéž jsem dostala nabídky na realizaci dalších takovýchto šatů pro soukromníky, takže nevylučuji, že se s oběma týmy ještě v budoucnu u sklářské pece setkáme…“
Blanka Matragi a Obecní dům

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>