Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!
Barokní umělecké řemeslo
2012-07-30 10:38
Myslíte si, že baroko je jen přezdobené pozlátko? Zajděte se podívat do Schwarzenberského paláce na nově otevřenou expozici UPM, věnovanou uměleckému řemeslu v době baroka v Čechách. Najdete tu jak předměty s bohatým dekorem, tak elegantní decentně zdobené kousky. Barokní skládačku si můžete ještě doplnit prohlídkou obrazů, grafik a soch v expozici NG Barokní umění v Čechách.
V loňském roce přitahovalo pozornost kulturní veřejnosti otevření stálé expozice NG Baroko v Čechách, instalované ve třech podlažích Schwarzenberského paláce na Hradčanském náměstí. Na počátku letošního roku přibyla do těchto prostor další expozice, tentokrát v režii UPM, věnovaná uměleckému řemeslu, mapující vývoj výzdobných technik, ornamentiky a ikonografie.

Náhrdelník, střední Evropa, 18. století, stříbro zlacené, tyrkysy, almandiny, UPM Praha
Stačí sejít z přízemí, v němž se usídlily monumentální sochy například od Matyáše Bernarda Brauna, do suterénu, kde na návštěvníky čekají až filigránsky zpracované předměty denní potřeby světského i duchovního rázu, rozdělené do tří tématických okruhů nazvaných Liturgie, Stolování a Ornament.
Zatímco v první místnosti se vše točí kolem duchovních otázek a ve vitrínách, směřujících k oltáři s obrazem Ukřižovaného, se třpytí vyšívané ornáty, mitry a jiné části liturgických oděvů, v další místnosti dvě dlouhé vitríny ochraňují svátečně prostřené tabule, k jakým zasedali bohatí a mocní, často právě ti, jimž patřily odznaky duchovní moci v první místnosti.

Pouzdro na dopisy, Čechy, 1780–1800, hedvábné moaré, výšivka zlatým dracounem, zlatými a stříbrnými pajetkami a pestrým hedvábím, UPM v Praze
Nejpočetnější část exponátů tvoří příbory, na nichž je zajímavý nejen materiál, ale i jejich řekněme cestovní forma. Vedle většiny z nich leží pouzdro, ve kterém se uchovávaly a převážná většina příborů je ještě navíc skládací, aby je mohl jejich majitel stále nosit při sobě. Nádherně zdobené střenky nejsou pro toto období ničím neobvyklým, exoticky však na nás dnes působí lžíce vyrobené z lastur. Na tabuli jsou rozloženy také mísy a dózy všech možných tvarů a dekorů, některé jsou inspirované podávanými druhy vybrané zeleniny jako byl chřest a artyčok. Nechybí ani nádoby na vodu třeba ve tvaru domu. Předměty jsou na tabuli řazeny chronologicky, aby ukazovaly vývoj stolování.
Od sváteční tabule vedla cesta do odpočivných salónů či plesových sálů a tak je předem jasné, že poslední část této expozice je věnována nejrůznějším osobním potřebám jako jsou šicí potřeby, dózy na tabák, kabinetky na ukládání drobností, vějíře, taneční pořádky, ale také oděvy, šperky a hodinky. Tím výčet všech nezbytných i zbytečných drobností zdaleka nekončí. Některé jednoznačně prezentují dobu svého vzniku, ale najdou se tu i nadčasové kousky. V každém případě je na co se dívat a obdivovat, jak si tehdejší řemeslníci dávali záležet i na těch nejbanálnějších předmětech, které dnes spadají do rychle zkomzumovatelného zboží.
Pokud už máte za sebou návštěvu expozice barokního umění, na prohlídku nejnovější expozice si vyhraďte, podle hloubky vašeho zájmu, půl až jednu hodinu. Vyplatí se však vymezit si jedno odpoledne nebo dopoledne a projít si celý Schwarzenberský palác najednou. Jen tak totiž budete vnímat baroko v celkovém kontextu, neboť obdobné oblečení, doplňky, jídelní potřeby, které uvidíte v horních patrech na obrazech Škréty, Brandla, Kupeckého a dalších významných umělců té doby, na vás čekají v trojrozměrné podobě právě v expozici uměleckých řemesel v suterénních prostorách. Tím nabude vaše malé nahlédnutí do minulosti na reálnosti, osoby z pláten budou najednou skutečnější. Nemalou měrou k tomu přispějí i samotné interiéry paláce s krásně zdobenými stropy, původními schodišti a dalšími artefakty, jako hmatatelnými důkazy toho, že lidé, na které se zde díváte přes propast času, tu žili před vámi.
Bližší informace o expozici najdete tady.



Příbor skládací, Německo, kolem r. 1700, ocel, stříbro, želvovina, UPM v Praze

Nádoba ve tvaru papouška, Paříž, 1766–1767, stříbro, lité, tepané, cizelované a zlacené, serpentin, UPM


Šicí souprava, střední Evropa, 2. polovina 18. století, stříbro zlacené, slonovina, glass, UPM v Praze
Foto: Ondřej Kocourek, Gabriel Urbánek, Zuzana Ottová
Zuzana Ottová
Sdílet tuto: