Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Ateliér Schlosser & Wenisch: Fotografie

2010-01-25 16:44

21. ledna—18. dubna 2010
Galerie Josefa Sudka

Roku 1909 v Praze vznikal moderní fotografický ateliér, který se
orientoval hlavně na německou klientelu. V následujících letech zpodobnil nejvýznamnější osobnosti metropole i její četné návštěvníky (spisovatele Franze Kafku a jeho rodinu, Karla Krause, dirigenta Alexandera von Zemlinského, fotografa Laszló Moholy-Nagye, režiséra Gustava Machatého, české herce Anny Ondrákovou, Hugo Haase i dvojici Voskovec a Werich). Majitelem a vůdčí osobností byl Otto Schlosser (1880—1942), ale ateliérem prošla řada jeho významných spolupracovníků (spoluzakladatel firmy Max Wenisch, Franz Fiedler, Bohumil Kimla, Antonín Studnička, Karel Stehlík ad.). Vedle „glamour“ portrétů podnik vynikal originálními aranžovanými snímky, vytvářenými v duchu Art Deco.

Výstava vznikla ve spolupráci s Archivem B.& M. Chochola.
Patronát nad výstavou převzal pražský a zemský rabín Karol Efraim Sidon.

26. 01. 2010 od 17hod
komentovaná prohlídka výstavy

Jan Mlčoch
Galerie Josefa Sudka

Galerie Josefa Sudka
Úvoz 24
110 00 Praha 1
T) +420 257 531 489

otvírací doba
duben–září
středa–neděle 11—19 hod

říjen–březen
středa–neděle 11—17 hod

vstupné
10 Kč


Portrét hraběte Zdeňka Kolowrata, 1920

Na počátku 20. století byly v Praze desítky portrétních ateliérů, které uspokojovaly nároky zákazníků. V centru Prahy, na Příkopech č. 3, byla roku 1909 zaregistrována veřejná obchodní společnost Schlosser & Wenisch – Ateliér pro uměleckou fotografii, jejímž zástupcem byl Otto Schlosser. Za společníka si zvolil obchodníka se zbraněmi a fotografickými potřebami Maxw Wenische (1876–?). Tyto dvě osobnosti se patrně seznámili v Klubu německých fotografů-amatérů v Praze. Roku 1911 byl už podnik registrován jen na Otto Schlossera, partner od spolupráce odstoupil. Název firmy, slepotisk i signatura však zůstaly zachovány.
Otto Schlosser se narodil roku 1880 v Praze. Původně pracoval v rodinné firmě Fischler a Schlosser, která obchodovala s kůžemi. Podobu tehdy mladého fotografa zachytil roku 1908 malíř Eugen von Kahler, portrét se dnes nachází ve sbírkách Židovského muzea v Praze. Nově vzniklý ateliér nabyl rychle věhlasu, o který se postarala nejen orientace na dobře situovanou část společnosti (byl považován za nejdražší v městě), ale hlavně velice osobitá fotografická práce, ke které majitel dokázal získat i vynikající spolupracovníky. Významnou doménu zastával psychologický portrét nepostrádající noblesu a reprezentativnost. Na jaře 1914 byl přijat Franz Fiedler, později působící v Německu. Vzpomínku na toto období nám zanechal tehdejší další pracovník ateliéru Emanuel Kimla.
V době před 1. světovou válkou vznikly v Ateliéru podobizny mnoha osobností - Alexandera von Zemlinského, skladatele a dirigenta pražského Německého divadla, básníka Franze Werfela rakouského spisovatele a dramatika Karla Krause, písemně je doložen i těsný kontakt se skladatelem Arnoldem Schönbergem. Ateliér vyhledala roku 1910 i celá rodina spisovatele Franze Kafky. Závěrem roku 1914 byla Uměleckoprůmyslovým museem v Praze připravena reprezentativní výstava k 75. výročí vynálezu fotografie. Vedle řady zahraničních fotografů, pracujících v moderním piktorialistickém duchu, se z domácích největší kolekcí představil ateliér Schlosser & Wenisch (36 foto) a jeho zaměstnanec Fiedler (21 foto).
Po válce se situace i produkce podniku výrazně změnily, nová doba vyžadovala organizační zásahy i proměnu stylu. Na přelomu 20. a 30. let u firmy působil Antonín Studnička a jako jeho asistent a zástupce Václav Dub. Za svého pobytu v Praze ateliér navštívil i pedagog Bauhausu a jeden z největších novátorů světové fotografie Lászlo Moholy-Nagy. Vedle portrétů, zařaditelných do širokého proudu světového art deco, ateliér vynikal i expresivními tanečními studiemi a originálními žánry (Opiový sen ad.). Řadu fotografií převzaly tehdejší společenské časopisy. Mezi nimi vynikal Salon, který publikoval snímky nejrůznějších osobností a žánrů: režiséra světoznámého filmu Erotikon Gustava Machatého, hereček Olgy Scheinpflugové a Jarmily Kronbauerové, tanečnic Jelizavety Nikolské v aktu a Inky Čekanové, dívek z taneční školy Jarmily Kröschlové, snímky Pražského autosalonu i kreací pražských módních salonů, Sokolského sletu, automobilové závodnice Elišky Junkové, tanečních vystoupení v kabaretu Lucerna a Lucerna Bandu, Voskovce a Wericha, známých i dnes už zapomenutých herců a hereček a dětských žánrů.

V polovině 30. let fúzovat s ateliérem Karla Stehlíka. Počátkem září 1942 byli Otto Schlosser s manželkou a mladším synem odvezeni do Terezína a za několik dní do Malého Trostince, likvidačního tábora v blízkosti běloruského Minsku.

Dnešní první samostatná výstava ateliéru je sestavena z nemnoha originálních fotografií, které se dochovaly do dnešních dnů. Jedinečné snímky jsou z Archivu B&M Chochola, od vnuka majitele ateliéru Petra Schlossera, z Uměleckoprůmyslového musea v Praze a dalších zdrojů.

Jan Mlčoch


Režisér Machatý a operatér Václav Vích, tvůrci českého filmu Erotikon, 1929-30

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>