Archiv
Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!
Jarní veletrh starožitností ANTIQUE
2013-03-22 10:29
31. veletrh starožitností ANTIQUE
18. - 21. dubna 2013
Novoměstská radnice, Karlovo náměstí 1/23, Praha 2
Návštěvní doba: od 10 do 19 hod
Vstupné: 90,- Kč (pro členy Asociace starožitníků zdarma)
Snížené vstupné: 70,- Kč (důchodci, studenti)
www.asociace.com
Zařizujete si nový byt či dům? Jarní veletrh starožitností ANTIQUE nabídne nečekanou inspiraci!
Lampičky ve stylu Art deco nebo stolek z období biedermeieru v kombinaci s hi tek zařízenou ložnicí s postelí od současného návrháře? Zvykněte si! Vzájemné působení moderního designu a starožitností je do značné míry trendem poslední doby. Právě na vztah starého a nového umění a designu v interiéru bude zaměřen tradiční jarní veletrh ANTIQUE. Ten se uskuteční mezi 18. a 21. dubnem v prostorách Novoměstské radnice v Praze. Na jeho hlavním i doprovodném programu se bude příznačně podílet Asociace návrhářů interiérů.
Vhodně zvolené solitérní starožitné kousky zakomponované do moderního interiéru, jednotlivé starožitné designové předměty nebo do moderního hábitu oděný starožitný kus nábytku jsou v hledáčku mnoha architektů i spotřebitelů delší dobu. Ale teprve v několika posledních letech lze hovořit o skutečném trendu, určujícím i vkus řady klientů a investorů. Předměty vyrobené do konce 1. poloviny 20. století, předměty vyžadující ruční práci a individuální postup či první výrobky ve stylu Bauhausu i jiných dílen a ateliérů vtiskávají modernímu interiéru nový rozměr, vrací mu originální punc a historickou vazbu.
Jan Neumann z vedení Asociace starožitníků, jež tradičně veletrh pořádá, s ohledem na specifika naší vlastní historické zkušenosti dodává: „Dříve přecházely kusy nábytku, obrazy i užité předměty z generace na generaci a byly doplňovány novými uživateli dle jejich vkusu a potřeb. Moderní doba podtržená socialistickým viděním světa zavedla uniformitu i do interiérů podle hesla ‚hlavně ať to vypadá, že máme všichni stejně‘ a starožitnosti byly mnohdy vyhazovány i ze strachu či opovržení jako buržoazní přežitek. I dnes mnoha lidem vyhovuje nakupovat předměty na jedno použití, ale jsou i lidé, kteří si naopak váží starého řemesla či ruční práce a snaží se o originální pojetí prostředí, ve kterém žijí.“ Více informací k veletrhu naleznete na www.asociace.com.
Design jako samostatný obor je historicky velmi mladý. Budeme-li hledat jeho kořeny, dostaneme se do období průmyslové revoluce 19. století, k Angličanovi Williamu Morrisovi a hnutí Arts and Crafts. Ve 20. století se proces navrhování výrobků ve stále širším spektru produktů i stylů stal komplexní multioborovou činností.
Návrhy jednotlivých předmětů, jejich sad i celých interiérů už nebyly dílem jednotlivých designérů, ale celých týmů, ve kterých jsou i pracovníci marketingu, výrobní technici, odborníci na materiály atd. O takto definovaném pojetí designu můžeme hovořit zhruba od období art nouveau (u nás nazývaného jako secese) vznikajícím zhruba od 80. let 19. století. Příslušníkům její německé odnože Jugendstil se daří nejúspěšněji řešit konflikt mezi uměleckou a průmyslovou výrobou.
Zásadní význam pro další dynamický vývoj měl navazující německý Bauhaus, prosazující názor nedělitelnosti umění a vytyčující cíl moderního designu - produkce výrobků, v nichž se spojí hodnoty intelektuální, praktické, komerční i estetické. Ve skupině najdeme významné tvůrce té doby, jako byli Paul Klee či Vasilij Kandinskij.
Od druhé poloviny 20. let se prosazuje také dekorační styl art deco. Zaznamenáváme nástup bakelitu a následně škály plastů, které hrají důležitou úlohu i v pozdějších obdobích. Moderna a odklon od tradice vrcholí například pop designem 60. let, který vygeneroval pro design prvek plánovaného opotřebení.
Všudypřítomné plasty a konzumní filozofie „použij a zahoď“ vedly k uzavření historického kruhu a citelnému popření pravidel kvalitního designu. Značné odcizení vede k postmoderně spojené obecně s hledáním cest ke kořenům a návratu k osvědčeným kvalitám života předchozích epoch. Je až s podivem, jak prozíravě a nadčasově vyjádřil rozpor vztahu člověka moderní doby k věcem, které jej obklopily v každodenním životě již v první polovině 20. století, Karel Čapek: „
Jsme obklopeni věcmi fórovými. V životě našich dědů nebylo zbytečných a falešných věcí, nebylo laciného a sprostého luxusu, protože vůbec nebylo luxusu, nebylo náhražkových hmot, protože nebylo úmyslu něco předstírat."
Záliba ve starožitnostech, věcech přinášejících do moderního světa možnost spočinutí v čase, připomenutí historických souvislostí a hodnot trvajících déle než pár sezón určených diktátem aktuálního módního trendu se tak stává autentickou a svébytnou součástí našeho světa a moderního životního stylu. Sdílela a sdílí ji vedle současných designérů a architektů i řada populárních a vážených osobností, známým sběratelem byl například režisér Zdeněk Podskalský či kontroverzní spisovatel Jiří Mucha, syn jednoho z předních tvůrců stylu secese Alfonse Muchy.
Mezi vážené sběratelky patří zpěvačka Cher či Demi Moore. A pražští starožitníci rádi vzpomínají na pravidelné návštěvy členů Rolling Stones při jejich koncertování v Praze. O tom, že starožitnosti mohou být integrální a obohacující součástí každodenního života nejen význačných celebrit, ale všech, kdo rádi žijí v harmonickém a inspirativním prostředí, přesvědčí i program letošního jarního veletrhu.
Veletrh ANTIQUE je v oblasti užitého umění ojedinělou záležitostí, kterou lze srovnávat s prodejními aukcemi. Umožňuje setkávání laické a odborné veřejnosti, a to nejen v rovině nákupu a prodeje starožitných předmětů, ale zároveň poskytuje možnost bezplatného poradenství. Laici se mohou od odborníků dovědět, jak poznat hodnotu vlastněné starožitnosti a také o principech prodeje. Pro vystavovatele je připraveno tradiční udělení ceny za nejlepší expozici a exponát veletrhu.
________________________________________
Asociace starožitníků, která již po jedenatřicáté pořádá veletrh starožitností ANTIQUE, se jako první z postkomunistických zemí stala vedle nejprestižnějších starožitnictví světa členem organizace C.I.N.O.A. Tato organizace mezinárodního rozsahu sdružuje obchodníky s uměním, mapuje trh se starožitnostmi a napomáhá obchodu s nimi. V souladu s tím usiluje i Asociace starožitníků o rozvoj českého trhu, aby nebyl zaplaven neznačenými falzy a napodobeninami a aby peníze uložené do starožitností byly dobře jištěnou investicí. Skrze svou Rudolfinskou akademii vzdělává zájemce o starožitnosti již přes dvacet let, neboť vzdělání v oboru je jednou z podmínek pro orientaci na trhu se starožitnostmi a vhodné investování. V neposlední řadě se snaží i o propagaci vztahu lidí k našemu kulturnímu dědictví.
Sdílet tuto: