Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Výstavy

Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Odkaz tragédie Lidic mezi bílými stěnami

2012-01-17 17:21

Po loňském tažení filmu Petr Nikolaeva českými kiny se téma vyhlazení Lidic vrací opět do popředí uměleckých ambicí. V centru současného umění DOX probíhá výstava The Silent Village, která toto téma reflektuje.

10. června 1942 byla česká vesnice Lidice, ležící asi 20 km od Prahy, vyhlazena nacisty v odvetě za atentát na Reinharda Heydricha, zorganizovaný českým odbojem. Na výstavě The Silent Village najdete mj. videoinstalaci Jana Kaplana s názvem 10:35 (v tu chvíli atentát na Heydricha proběhl), která je přesnou rekonstrukcí této události, jež v okupovaném Československu strhla vlnu nacistických represí. Zmaření 400 nevinných životů lidických obyvatel bylo asi trestem nejtvrdším. Nejen v Západní Evropě vyvolala zpráva o tragédii vlnu pobouření, které se později odrazilo v básních, románech, symfoniích nebo filmech připomínajících památku Lidic. Jednou z takovýchto reakcí byl i film, který si u filmaře Humpreyho Jenningse objednalo Britské ministerstvo informací v roce 1943.



Jennings však nenatočil klasickou rekonstrukci nebo dokument. Události v Lidicích adaptoval do prostředí malé velšské hornické vesničky Ystradgynlais v Brecknockshiru, kde se mu podařilo pro natáčení získat místní horníky i jejich rodiny. Film The Silent Village má vlastně několik rovin - z jedné je upřímnou poctou hornické komunitě a událostem v Lidicích, z druhé důležitým historickým dokumentem zpracovaným v tradici dobových britských dokumentů a ve třetí rovině je protiněmeckou propagandou. Ukazuje, co by se mohlo stát kdekoli ve Velké Británii, kdyby byla svého času okupovaná nacisty jako zbytek Evropy.

Výstava v DOXu, jejímž kurátorem je Russell Roberts - profesor fotografie v European Centre for Photographic Research, University of Wales v Newportu, jde však dál. Roberts totiž na základě předchozí tvorby oslovil tři současné tvůrce, aby se na film podívali z nového úhlu a reflektovali jej. V DOXu se tak děje ve fotografii, audio i videoinstalacích, které se věnují interpretaci tragédie samotné, ale i vztahu tragédie a filmu, nebo místními a osobními vztahy.



Například fotograf Peter Finnemore hledá v Jenningsově filmu detaily, jež spojuje se svým domácím prostředím, s velšskou kulturní identitou, vztahem k minulým generacím a k paměti vůbec. Ta je ostatně velkým tématem celého projektu. Italský výtvarník Paolo Ventura manipuluje historické fotografie do jiných, někdy až poeticky mrazivých kontextů. Stěny výstavních prostor jsou též lemovány úryvky z povídky Dítě jménem Lidice mladé velšské spisovatelky Rachel Trezise - mj. držitelky prestižní Dylan Thomas Prize.

Výstavu The Silent Village můžete v DOXu navštívit do 9. dubna 2012.
Tomáš Kůs

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>