Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Umění – Výstavy

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Co se dá naučit ve sklářské škole

2010-06-22 00:00

V červnu můžete na výstavách obdivovat české sklo, ale také pro jeho přetrvání něco udělat. Cestu za českým sklem začněte třeba v UPM na retrospektivní výstavě železnobrodské SUPŠS, dál se vydejte Prahou po stopách sklářského festivalu PF 10 a přesvědčí-li vás procházka o jedinečnosti tohoto umění u nás, připojte se k akci na záchranu nejstarší sklářské školy na světě v Kamenickém Šenově.

České sklo je ve světě pojmem, přesto o svou budoucnost v oblasti výroby i výuky svádí boje s finanční politikou už po staletí. Pojďme si prostřednictvím právě probíhajících výstav připomenout, čím je tak jedinečné, a že platí stará pravda, že vše souvisí se vším.


Žardiniéra, návrh Marie Sekerová, foukané, přejímané a broušené sklo, 1982

100% sklo
I když se název retrospektivní výstavy, pořádané ve spolupráci s UPM k 90. výročí založení Sklářské školy v Železném Brodě zdá být trochu zavádějící, protože nejen sklo je tu předmětem výuky, právě o něj jde ve škole i na výstavě především.

Přehlídka realizací současných školních prací je tu konfrontována s uměleckými díly, vyrobenými podle návrhů prvních profesorů školy, takže výstavu lze vnímat buď jako ukázku toho, co mohou učitelé a dílenští mistři svým studentům předat nebo jako hozenou rukavici, kdy umělecké mládí vyzývá své zkušenější kolegy na souboj, v němž jsou hlavními zbraněmi fantazie a řemeslná zručnost.


Plastika, návrh Marek Nečas, ručně na huti tvarované sklo, 1989

Zároveň vystavené exponáty sami vyprávějí příběh historie jedné z několika málo dodnes fungujících sklářských škol u nás a první sklářské školy v níž se od počátku vyučovalo v češtině. Dokazují také, že budoucnost českého sklářství jako rodinného stříbra tkví nejen v udržení tradice, ale zejména v dalším rozvíjení mezinárodně ojedinělého systému odborného vzdělávání a sklářská škola v Železném Brodě je jeho podstatnou a neodmyslitelnou součástí.

Každé desetiletí je na výstavě prezentováno několika pracemi, názorně ukazujícími pozvolný přerod děl z umírněné formy do stále umělečtější podoby. Kromě exponátů s jasně daným významem - mísy, vázy, se podstatná část expozice dělí na práce na pomezí užitných a uměleckých předmětů a umělecké plastiky. Dalším samostatným celkem jsou oblíbené skleněné figurky, které jako obor vznikly právě ve zdejší škole. K nejefektnějším patří svou křehkostí, ale i dynamikou a nadčasovostí figurky z kolekce Skleněný ráj, které navrhl v roce 1936 profesor železnobrodské školy, sochař a sklářský výtvarník Jaroslav Brychta. Obor, v němž nemá sklo vždy hlavní slovo - bižuterii a šperk, zastupují práce současných i bývalých studentů, z nich někteří jsou dnes uznávanými výtvarníky, nechybí ani práce současné ředitelky školy akad. soch. Zdeňky Laštovičkové.


Egypt, návrh Edita Semiginovská, foukané, ryté sklo,1988

Výstava je tak nejen prezentací školy, ale podle jejích tvůrců snad i všech používaných sklářských technologií, včetně po figurkách druhé technologie vzniklé v železnobrodské sklářské škole, jíž je tavení skla ve formě, která je světovým unikátem a jedním ze zásadních příspěvků sklářskému umění, a jíž proslavila zejména autorská dvojice Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová.


Špagety,návrh Žaneta Matějková, modelované, tažené sklo,1998

V rámci programových úterků jsou k výstavě připraveny komentované prohlídky, přednášky i výtvarné dílny. Více se o nich dozvíte zde. V prodejně muzea je také k dostání reprezentativní publikace mapující historii a současnost sklářské školy.

Výstavu 100% sklo - Sklářská škola v Železném Brodě 1920–2010 můžete navštívit do 19. září v UPM, ul. 17. listopadu 2, Praha 1.


Mísa Lentilka, návrh Tereza Kovaříková, foukané, malované a pískované sklo, 2009

PF 10
Název druhé přehlídky, kterou byste si, patří-li sklo k vašim oblíbeným uměleckým předmětům, neměli nechat ujít, je možná také trochu matoucí. Nejedná se o poněkud opožděné přání do letošního roku, ale o zkratku sklářského festivalu, přesněji o druhý ročník Pražského festivalu, na němž se představují sklářští umělci z několika zemí.

Nejvíc asi zaujme tajemnou atmosférou ponurých prostor a křehkého skla expozice ve vyšehradských kasematech. V ní se prezentuje například Alena Matějková, jejíž skleněná skříň v životní velikosti a lovecké symboly nazvané Můj drahý lovec z Lavondyss, vystavovalo na počátku letošního roku UPM v rámci česko-švédské výstavy Skleněný expres.


Figurky, tažené sklo

Festivalové prezentace jsou roztroušeny po celé Praze, včetně pořádající Galerie Pokorná a méně typických výstavních míst jako jsou Velvyslanectví USA a kulturní instituty různých zemí. Zde vystavují jak zahraniční, tak naši nejpřednější sklářští výtvarníci jako Jiří Harcuba, Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová, René Roubíček, Jaromír Rybák, Václav Cígler i ti veřejnosti dosud méně známí.

Na festivalu jsou odbornou porotou hodnoceny také studentské práce, nejlepší byla zvolena maturitní práce Hajka Hovhanyssiana. Jedinou školou, která na Pražském festivalu reprezentuje české odborné vzdělávání je SUPŠS Kamenický Šenov. V prodejní galerii Moser vystavuje také ředitel školy František Janák, studenti tu předváděli ukázky sklářských technik.


Talíř Mafiáni, návrh Barbora Nečásková, ručně na huti tvarované, malované sklo, 2009

Sklářský festival končí už 25.6. Podrobnější informace o festivalu, vystavujících umělcích i místech, kde probíhá se dočtěte tady.

Záchrana nejstarší sklářské školy na světě
Pouhé 4 roky po oslavách 150. let od založení první sklářské školy na světě Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově, které proběhly pod záštitou UNESCO, stojí tato vyjímečná instituce před zánikem, který ji v rámci úspor přichystali, naše i světové kulturní bohatství ignorující, zastupitelé libereckého kraje.


Misky, návrh Alena Hájková, lehané, stavené sklo, 2007

Ač je to ostudné, že si občané stále častěji musí sami zachraňovat národní dědictví, když jimi zvolení zástupci státní moci tvrdí, že na některé oblasti není dostatek prostředků a přitom, jde-li o volební kampaně jsou schopni sehnat astronomické částky, i v případě sklářské školy v Kamenickém Šenově s unikátními studijními obory je jedinou možností jak ji zachovat veřejná sbírka. Tu iniciovalo osvícenější zastupitelstvo malé obce Okrouhlá na Novoborsku a 24.5.2010 byla v UPM za přítomnosti významných hostů a odborníků vyhlášena Veřejná sbírka na podporu SUPŠS v Kamenickém Šenově.


Mísa Trumpety, návrh Lucie Chroustová, foukané ručně na huti tvarované a broušené sklo, 2004

Rada Libereckého kraje dala škole termín na získání peněz na další provoz do konce září 2010. Mají-li u nás dál vznikat unikátní sklářská díla, na něž se rádi chodíme dívat na výstavy a do muzeí nebo si je pořizujeme pro radost přímo domů, nezbývá než přispět svou trochou, v tomto případě do školní budovy a sklářské pece. Příspěvky je možné zasílat na speciální účet obce Okrouhlá u Komerční banky. Název účtu: OBEC OKROUHLÁ, číslo účtu: 43-6999740297, kód banky: 0100.

Více se o sbírce dozvíte na webových stránkách UPM v sekci Novinky nebo na Facebooku.


Pérovci, návrh Radka Procházková, modelované sklo, sklo lité o písku, drát, 1992


Talíř, návrh Hana Novosadová, ručně na huti tvarované, malované sklo, 2001


Váza, Luděk Leibl, tavené sklo, 2004


Vázy, Otto Pietsch, dvakrát přejímané a broušené sklo, 1912



Jana Klímová, Vitráž, malované sklo, 1999



Foto: UPM, SUPŠS Kamenický Šenov a Zuzana Ottová

Zuzana Ottová

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>