Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

ZOUFALCI: UVĚŘITELNÉ ZOUFALSTVÍ

2009-12-03 18:20

U debutového snímku Jitky Rudolfové o šestici tápajících třicátníků se nebudete smát k slzám, ani nečekejte strhující drama či vyčerpávající generační sondu. Ve své skromnosti má však jednu nespornou výhodu: na nic si nehraje – to z něj spolu s neobyčejně přirozenými hereckými výkony a uměřenou, ale přitom formálně zajímavou režií dělá jeden z nejsympatičtějších českých filmů poslední doby.

V první části snímku poznáváme zvlášť každou ze šesti hlavních postav – každá z nich je nějakým způsobem nespokojená s vyjetými kolejemi, do kterých již jejich životy kolem třicítky stačily zapadnout. Nefungující vztahy, z kterých se zdá nemožné vystoupit, nebo naopak absence trvalejšího vztahu, každodenní rutina a nezvládnuté flámy.

Socioložka Linda píše práci o nenaplněných snech svých vrstevníků, ale neví, zda se ve vlastním snění poněkud nemíjí se svým bohémským přítelem, který si jí se smíchem stěžuje, že už se zase zamiloval. Dagmara se snaží přesvědčit sama sebe, že svůj sen naplňuje péčí od dvě malé děti a manžela, který ovšem sní především o zprestižnění rodiny. Silvie vlastně ani neví, o čem sní, a tak strach z rutiny zahání alkoholem. Její spolubydlící Tonda sní o harmonickém homosexuálním vtahu a jeho bývalý přítel Otakar ví pouze to, že nechce dělat práci, kterou vystudoval, a tak raději pracuje v callcentru, zatímco Radim ani po devíti letech nevystudoval a trápí se tím, že jeho dívka ho považuje za hodného troubu… V podstatě nejde o nic převratného, jednotlivé mikropříběhy jsou však podány s civilní přesvědčivostí a lehkým ironickým nadhledem, který do značné míry vynahrazuje absenci nějakého vypjatějšího dramatu.

Jitka Rudolfová filmem Zoufalci absolvovala FAMU a nutno podotknout, že snímek občas skutečně tak trochu připomíná školní cvičení – to rozhodně nemyslím ve zlém. Naopak: jde o cvičení zvládnuté na výbornou. Je však pravda, že příběhy jednotlivých postav někdy vypadají jako charakterové studie a je z nich cítit spíše snaha zkoušet různé vypravěčské postupy než touha po výrazném sdělení. Na první pohled je také zřejmé, že k dispozici nebyl žádný závratný rozpočet – nízkou laťku svých možnosti nicméně režisérka překonala se ctí, a to především proto, že velmi dobře věděla, kam ji posadit. Tím se liší od mnoha tuzemských snímků, jejichž cíle jsou třeba ambicióznější, ladný režisérův skok u nich ale kazí řada vyloženě iritujících momentů.

Uvěřitelné herectví šestice zatím jen minimálně okoukaných mladých tváří se v Zoufalcích šťastně snoubí s přístupem režisérky, která jim ponechává velkou volnost a možnost improvizace, což zdárně přispívá k autenticitě výsledku – zároveň však Rudolfová nešetří formálními postupy, jako jsou dokumentárně stylizované vypravěčské komentáře jednotlivých hrdinů, neulpívá na přímočarém chronologickém vyprávění a vkládá do něj vsuvky z paralelních dějových linií, což osvěžuje a udržuje diváckou pozornost. Pomocí střihu se zase daří rozvíjet nové asociace, které stmelují jinak poměrně roztříštěný děj do jednoho celku.

Jak se dá čekat, v druhé části se osudy naturalizovaných Pražáků z Jablonce propojí a začnou se obtáčet kolem realizace někdejšího gymnaziálního plánu: koupit si společně statek na venkově a na něm pak žít. Závěr samozřejmě nebudu prozrazovat, mohu však naznačit, že se podobně jako zbytek snímku obejde bez zbytečného patosu a nese se v duchu lehce shozeného optimizmu, který v divákovi spíše než katarzi vyvolá chápavé pokývání hlavou. Ano, tak nějak by to mohlo být.

Ovšem více než do hypotetických pozdějších osudů protagonistů snímku vkládám svou naději do nadějné režisérky Rudolfové. Ve svém celovečerním debutu je totiž v první řadě právě nadějná – pokud se jí příště do rukou dostane zajímavější a nosnější téma, doprovozené o něco štědřejšími producenty, můžeme se myslím těšit na skvělý film.

PS: A ano, samozřejmě, mimické výkony Míry Škultétyho ve filmu o filmu jsou úchvatné…





Vratislav Kadlec

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>