Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Diagnóza

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Vinyan: Jednosměrný lístek do pekla

2010-03-27 00:00

Přijměte pozvání do Thajska a barmské džungle, kde exotické prostředí přímo láká k prozkoumávání. Za průvodce budete mít rodiče, kteří pátrají po svém dítku. Jde o dvojici, pro kterou bude tato cesta asi stejně příjemná jako dvouhodinové vrtání do neumrtvené dásně. Takže zatnout zuby, sbalit kufry a jede se.

Nejdříve krátká lekce o tom, jak jednoduše zneklidnit diváka během prvních minut filmu. V době, kdy se názvy snímků na plátně objevují spíše v úsporném režimu, napalte titul nekompromisně přes celou dostupnou plochu. Následně si v obraze pohrávejte s nejasnými konturami a jako zvukový doprovod zakomponujte hučení, křik nebo jiné podobné legrace. Režisér Fabrice Du Welz kupříkladu využil bublin, v nichž po chvíli identifikujete vlasy. Do podivných tónů následně přidává dětský křik a čistou vodu mění v mumraj rudých bodů. Pokračování je již dle vlastního uvážení.



V případě Vinyan se pokračuje představením Jeanne a Paula, kteří v Thajsku během katastrofické tsunami v roce 2005 přišli o syna. Tělo se nikdy nenašlo, a tak rodiče stále zůstávají v exotické destinaci, kdyby se nějakým zázrakem klučina objevil. Drobná naděje se zjeví v jednom videu natočeném z Barmy. Matce se zdá, že na nahrávce je zachycen právě její kluk, přičemž se upne k myšlence, že byl unesen překupníky drog a stále tedy žije. A ačkoliv otec zastává spíše skeptický postoj, vyrazí spolu na extrémní cestu do tropické džungle.

Situace se přitom vyhrocuje každou minutou hledání. Mladý pár musí v cizím prostředí vystavět vše na důvěře – na důvěře, že jejich syn žije, na důvěře v sebe sama a především na důvěře, že jim je někdo ochoten skutečně pomoci. Když máte plné kapsy peněz, každý se tváří jako přítel, jenže každý vás také může praštit klackem přes hlavu, peníze sebrat a vykašlat se na vás. O to víc se toto nebezpečí zvyšuje, když se ocitáte na místech, kde nefunguje zákon a ani pravidla, které znáte. Každá maličkost může znamenat absolutní ztracení.

Snímek staví právě na radikální změně. Postavy se propadají ze známého světa do světa zcela nového, po prožitých zkušenostech k nim přicházejí zkušenosti unikátní a těžko pochopitelné. Konkrétně jde o posun z města do džungle a ze stavu relativního navyknutí na ztrátu syna do pociťování několikanásobně většího utrpení. Pro diváka z toho vyplývá především mrazivá a velmi znepokojivá atmosféra, kterou jen podtrhává závěr, k němuž je možné si dodat vícero interpretací. Těmi se ale nemá cenu zabývat bez prozrazení příliš velkého množství informací.

Proto má nyní smysl snad jen strohé vypíchnutí dalších ústředních prvků, které z Vinyan dělají netradiční filmový zážitek. Především tu exceluje kameraman Benoît Debie. Připravil několik dokonalých a komplikovaných jízd a džungli nasnímal způsobem, že není jasné, zdali je lepší se jí bát nebo si ji naopak užívat. Spousta efektních záběrů, kde slunce prosvítá skrz tmavé stromy, jakoby reflektovaly tu trošku naděje, která rodičům zbývá.

Dále tu jsou působivé výkony Rufuse Sewella a Emmanuelle Béartové, z nichž je znát téměř takové zanícení jako u Willema Dafoe a Charlotte Gainsbourgové v Antikristovi (a ne nadarmo se Antikrist s Vinyan často srovnává). Palec nahoru zaslouží i dotváření pochmurných nálad pomocí trefných zvuků a hudby a samozřejmě též silná myšlenková rovina. Takže je celkem jedno, že k úvodním pasážím v Thajsku by se pár výtek našlo, klady z tohoto šíleného putování Barmou převažují. Zahryznou se totiž s intenzitou nakrklého buldoka a nějaký čas nepustí. U agresivního psíka je tato vytrvalost problém, u filmů se oceňuje.











Foto ATLANTIS entertainment

Martin Čuřík

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>