Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Premiéry

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

The Artist: Němá voda Oscary mele?

2012-02-16 20:04

Umělec útočí retro vlnou, která diváky spláchne o více než osmdesát let zpátky do doby, kdy probíhaly přelomové roky Hollywoodu.

V souvislosti s filmem The Artist může být podnětné omrknout stránky, z nichž se dá tento snímek stáhnout. V komentářích se často objevují vtipná upozornění pro ostatní návštěvníky, aby si počkali na vypuštění kvalitnější kopie, protože u současné verze nefunguje zvuk, vytratily se z ní barvy, případně je obraz oříznut do špatného formátu. Není podstatné, zdali jde o humor záměrný či nezáměrný, důležitá je názorná demonstrace, jak se změnily standardy, s nimiž se dnes chodí na filmy a co se od filmů očekává.

Francouzsko-belgický Umělec je kousek černobílý, němý a s obrazovým formátem 1,33:1. Vypráví o nástupu zvuku na konci dvacátých let, což mělo katastrofický dopad na kariéru George Valentina (Jean Dujardin). V roce 1927 patří k nejpopulárnějším hercům němé kinematografie, jeho tenkému knírku, elegantnímu oblečení a hrdinským činům holdují davy fanoušků. A George si to také náležitě užívá. Jenže producent Al Zimmer (John Goodman) a Hollywood všeobecně vidí budoucnost v technické novince – zvukovém filmu. George tímto vynálezem opovrhuje, leč už o dva roky později je zřejmé, že diváci na dialogy synchronizované s obrazem slyší. A také milují novou hvězdu Peppy Miller (Bérénice Bejo). Pyšný George se tedy musí adaptovat aktuálním podmínkám, nebo naprosto upadnout v zapomnění.


Nenechte se zmást dominantními tanečními čísly

Divák se přitom opětovně učí, jak sledovat filmy. Na více než osmdesát let staré fláky se dnes dívají takřka výhradně jen cinefilové, filmoví teoretici a badatelé. Pro většinové návštěvníky kin bude prvotní dojem z The Artist zajisté evokovat něco nového a originálního, něco s osobitým způsobem vyjadřování, něco, kde se polibek explicitně nezobrazuje, nýbrž je potřeba ho pochopit z výrazů okolo stojících lidí či zvířat. Pomiňme nyní skutečnost, že cudné zakrývání obrazů, které nejsou vhodné pro děti, se začalo uplatňovat hlavně od roku 1930. The Artist prostě a jednoduše ukazuje filmařské konvence z času, které si už „nikdo“ nepamatuje. Nostalgická a do jisté míry romantizující ukázka tehdejších praktik se tedy v současném kontextu jeví jako základní ozvláštňující prvek.

Hned během úvodních scén se kupříkladu nádherně ukazuje, že filmy v podstatě nikdy nebyly němé, vždy je doprovázel hudební doprovod, ať již pouštěný z nahrávek či rovnou v podobě živé produkce. Nahlížíme do filmového sálu, kde se odehrává projekce Valentinova nejnovějšího fláku, přičemž je obraz rámován způsobem, kdy vidíme diváky v sále, promítaný film, i orchestr pod plátnem. Hrající hudba tedy z našeho pohledu vychází z fikčního světa postav a příběhu, pro lidi v sále jde ale v rámci jejich zkušenosti o doprovod nediegetický.

Obdobně chytře a hravě vystavěných scén se dá nalézt spousta, přičemž nejvýraznější je zřejmě pasáž, v níž jsou zvuky chvíli přítomné, ale paradoxně jako něco, co do daného prostředí nepatří. Hlavní protagonista má noční můru, ve které slyší, jak dopadají věci na stůl, případně jak se na ulici smějí tanečnice, ale neslyší sám sebe. Neschopností promluvit je odříznut od světa, který miloval a který miloval jeho. Těžko poté věřit, že mlčeti zlato.

The Artist se odkazuje i na konkrétní starší snímky, ať již dobové (Zorro mstitel s Douglasem Fairbanksem) či taktéž se vyjadřující k onomu významnému období (Zpívání v dešti). Důležité přesto je, že režisér Michel Hazanavicius, okouzlující herci, skladatel Ludovic Bource a další členové týmu se na němé období dívají s úctou. Bez ironie a bez snah udělat Umělce všeobecně přístupným. Jejich výtvor, který má obrovskou šanci přidat k již získaným oceněním i několik Oscarů, přesto určitě vyburcuje další jedince k otestování filmů, v nichž se komunikuje pouze obrazem a mezititulky.

Časy a místa projekcí filmu naleznete zde.

Marti Čuřík

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>