Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Premiéry

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Paralelní světy nedostojí vysokým ambicím

2013-01-31 00:00

Do kin přichází láska tak silná, že překoná gravitaci. Ambiciózní filmový projekt ale táhne k zemi nedostatek scénáristické potence.


V letech 2011 a 2012 se mohli diváci rochnit v pravidlech fikčních světů hned u několika stylových, příběhově neotřelých a za relativně malý peníz realizovaných sci-fi. Správci osudu schroustali dle serveru Box Office Mojo 50 milionů dolarů, Vyměřený čas 40, Zdrojový kód 32 a Looper 32 milionů dolarů. Zápletky filmového kvarteta se stočily kvůli lásce hlavního hrdiny do boje proti systému a autoritám, do pokusů utéct předepsanému osudu a ustáleným konvencím.


Představení Paralelních světů s českými titulky

S totožným schématem pracují i Paralelní světy, které s odhadovaným rozpočtem 60 milionů dolarů neskrývají ctižádost zapadnout do společnosti výrazných vědeckofantastických snímků. Základní koncept staví na dvou planetách, které existují bok po boku. Vzdálené jsou od sebe přibližně kilometr, na některých vyvýšených místech dokonce jen pár desítek metrů. Jsou jedinými planetami ve vesmíru, které mají dvojitou gravitaci, díky níž se nesrazí. Na vzájemnou kooperaci je ale potřeba zapomenout, jelikož vrchní planeta představuje zbohatlickou, čistou a organizovanou společnost, zatímco spodek ryje kvůli přežití takříkajíc rypákem v zemi a je vykořisťován horní vrstvou.



Snahy o sociální přesah a kritiku systému jsou jasně zřetelné. Hned v úvodu však sdělí ústřední štramák Adam z chudých krajin, že jde o příběh lásky, kterak obyčejný kluk získal dívku Evu (v originále se jmenuje Eden, takže biblické aluze přetrvávají). Jejich vztah by měl být od počátku zapovězen v duchu staroslavných rodů Williama Shakespeare, díky vlastní invenci ale překonají fyzikální zákony i vyhlášky zakazující meziplanetární komunikaci.



O lámání fyzikálních okovů jde především, jelikož samotná romance je plochá a téměř přímočará. Adam s Evou se milují od útlého věku, kdy se spolu cukrovali na zasněžených vršcích. Eva pádem utrpěla částečnou amnézii, a tak se jí musí nápadník dalším namlouváním připomenout. Komplikace proto pramení z okolního prostředí. Je potřeba najít způsob, jak pokořit gravitaci a dostat se na delší dobu na druhou stranu. Jinými slovy se do popředí dostávají pravidla, která si film během prvních minut sám nadefinoval.



A Paralelní světy selhávají právě kvůli jejich nedodržování. Spousta dějově významnějších situací je v rozporu se vzdělávacím úvodem, kde se mimo jiné oznámí, že věci z jedné planety se zahřívají a nakonec shoří, když je jejich váha vyrovnávána objekty z druhé planety. Příliš proto neštymuje, když se během Adamových návštěv začnou navlečená závaží podpalovat jednou během chvíle, podruhé až po několika hodinách. Pochybné jsou i pády z malé výšky, kvůli kterým dojde ke ztrátě paměti, a mnohasetmetrová žuchnutí do vody, kdy se nikomu nic nestane. Tímto způsobem by se dalo opravdu dlouze pokračovat.



Režisér a scenárista Juan Diego Solanas si vlastní poučky upravuje dle aktuálních potřeb, což na sebe samozřejmě váže nežádoucí pozornost, jelikož romantická linie nijak výrazně netáhne. Slibný potenciál se podařilo přetavit pouze do uchvacující vizuální podoby. Obrazy dvou nad sebou existujících světů zaplňují plátno digitálními panoramaty nejen po celé šířce, ale symetrickým zdvojením i výšce. Obdobným efektem se mění i obyčejný kancelářský frmol v podmaňující atrakci.


 
Na Paralelní světy se proto pár desítek minut dobře dívá, ale scénáristickou nemohoucnost se v tomto případě nepodařilo zamaskovat efektním pozlátkem. Romantická pohádka se navíc doklouže vstříc dobrému konci natolik zkratkovitě, že se výsledný dojem nemůže držet jinde než při zemi.
Martin Čuřík

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>