Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Potěší

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Hřebejkova Nevinnost po sobě zanechá pusté prázdno

2011-01-20 00:00

Tvůrčí duo Hřebejk&Jarchovský má za sebou další film. Do kin uvedou snímek Nevinnost, příběh o pádu z vrcholu až na dno. Hřebejkovské tragikomedie vymizely už s Kawasakiho růží, tentokrát se ale jedná o tragické krimidrama. Nevinnost v kinech uvidíte od 20. ledna.



Nejzvučnější jméno režiséra české provenience bylo v posledních letech často kritizováno. Není se ovšem čemu divit, tragikomické snímky jako Medvídek, Kráska v nesnázích nebo Nestyda omílaly dokola stejné herce, stejná témata, podobná klišé. Zlom nastal roku 2009 s dramatem Kawasakiho růže a nynější krimi snímek tragických rozměrů znovu potvrdil, že se Jan Hřebejk i Petr Jarchovský vyhrabali z téměř bezduchých témat a přešli k závažnějším problémům viny a neviny.



Nevinnost ukazuje, že nic není takové, jak by se mohlo i na druhý pohled zdát. Že pravda nemusí nutně vést k rozuzlení, šťastnému konci a odpuštění. Hlavním hrdinou je rehabilitační lékař Tomáš (Ondřej Vetchý). Žije se svou rodinou: dcerou Terezou, manželkou Miladou, její sestrou Lídou a tchánem v krásném domku s bazénem, obklopeni obrovskou zahradou. Jakožto doktorská rodina si žijí v bezstarostném, finančně zabezpečeném světě a na první pohled v téměř bezproblémové vztahové sounáležitosti.



Hned v úvodu šťastnou rodinu nabourá obvinění. Na Tomáše podá žalobu matka dívenky Oliny, kterou léčil a se kterou měl mít údajně sexuální styk, ačkoli jí ještě nebylo patnáct let. Případ se zamotává do složitého uzlu. Vyšetřovatelem je totiž Láďa, bývalý manžel Milady, kterému Tomáš nasazoval parohy. Tento případ vzal do svých rukou schválně, otázkou je, jaký může výsledný verdikt nabrat rozměr, když se do toho všeho zamotá možná  touha po pomstě.



Hřebejk s Jarchovským si vzali na svá bedra těžké a na české poměry netradiční téma zneužívání mladistvých a dětí. Ve filmu se mihnou i scény unesených mladých slečen, které byly brutálně týrány a zneužívány. V hlavní linii příběhu jde však o zneužívání pacientky ze strany doktora. Olinka (Anna Linhartová) zde ztvárnila vzpurnou, vášnivě zamilovanou slečinku, která se upne ke svému lékaři, píše mu láskyplné vzkazy a emaily a začne si svou lásku vykládat jako opětovanou.



Celé obvinění je katalyzátorem mnohem závažnějšího odhalení, které vede až k tragédii. Posledních dvacet minut filmu je jakousi zpovědí, jakýmsi shrnutím celé šlamastyky lásky opětované, nevěrné, mladistvé, manželské i milenecké. Tajemná atmosféra a neočekávané zvraty příběhu jsou navíc dokresleny kamerou Martina Šáchy a hudby skladatelky Vladivojny La Chia. Detailní záběry do tváří protagonistů dávají důraz na sdělovaný obsah, který v poslední části filmu nabírá zcela nových výšin. Po závěrečném vyvrcholení nastává prázdná pustota a spravedlivě nespravedlivé potrestání.



I další věci se mění
Hřebejk obsadil roli hlavní hrdinky filmu Aňou Geislerovou, jež si zahrála ve většině jeho filmů z posledního desetiletí. Na střídačku hrála puťku, jíž se ubližuje, nebo naopak přelétavku, která ubližuje. V Nevinnosti ji Hřebejk přivedl k odchýlení od svých obvyklých rolí: ztvárnila na první pohled nesmělou, nevinnou a trochu praštěnou sestru Milady, které je vyčítána zahozená kariéra lékařky. Vše má ale své důvody, proč. Závěrečná dech beroucí konfese patří právě jí. Ani jména jako Ondřej Vetchý, Luděk Munzar nebo Zita Morávková se objevily v závěrečných titulkách hřebejkovských filmů poprvé. Svou první hereckou roli v celovečerním filmu si zahrála i Anna Linhartová, která v roli Olinky excelovala a svou podobou Aně Geislerové všem vytřela zrak.



Hřebejk s Jarchovským se tak hnuli z místa a vytvořili povšechně zdařilý, promyšlený snímek české kinematografie, se kterým se jim bude, dle mého názoru, lehce bojovat o České lvy.

Časy a místa projekcí filmu naleznete zde.





Foto Bontonfilm
Alžběta Jílková

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>