Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!
Mamut Depardieu jel hledat dávné vzpomínky
2010-12-04 00:00
Festival francouzského filmu uvedl v předpremiéře hned dva filmy s Gérardem Depardieuem.
V Profesionální manželce si zahrál vedlejší roli starosty města, postava v road-movie
Na mamuta! mu už byla ušita na míru. To je totiž jedna z charakteristik autorské dvojice
Gustava de Kerverna a
Benoîta Delépina: psát role pro vybrané herce. Film Na mamuta! vešel na plátna českých kin poprvé 2. prosince.
Serge Pillardosse (Gérard Depardieu) je šedesátník, z něhož se, jak už to chodívá, ze dne na den stane penzista. Pro člověka, který denně pracoval, nereptal proti pravidlům, ani jednou neonemocněl nebo se jedinkrát do práce nedostavil, se tak mění celý život. O to víc je také sžírající fakt, že mu byrokratický aparát Francie odmítá vyplatit plnou penzi. Prý chybí pár potvrzení od bývalých zaměstnavatelů. Pro Mamuta Serge je papírování španělská vesnice. Cokoliv jiného než daná práce je španělská vesnice. Jeho jednoduše nalinkovaný svět, kde ho živily ruce a minimální zapojení složitých mozkových procesů, nezvládá nucené zapojení do reality. I nákup v supermarketu se stává dobrodružstvím: vítězí nad řetízkem spojenými košíky, „přenadává“ prodavače uzeniny a díky své manželce na kase zvládne i zaplatit.
Není ovšem jiné volby než se rozjet hledat ztracená potvrzení. Krize sociálního státu se projevuje zvláště na dělnické třídě a plná penze je k životu v tuto chvíli nezbytně nutná. Nutno také dodat, že de Kerverne a Délepine si v prostředí sociálních vrstev libují: jejich předposlední film Louise-Michel sleduje život dělnice a vypočítavého managementu továrny. I snímek Na mamuta! se stává politicky nekorektní satirou. Jak lze dohledat potvrzení třicet let stará, když vlastně ani neexistují?
Serge usedá na motorku, svého Mamuta z roku 1973, a vydává se hledat jehly v kupce sena. Cesta se ale stává vzpomínkou na své bývalé zaměstnavatele, lásky a příbuzné. Proměňuje se v bizarní setkání s podivnými lidmi. Hlavní dějovou linii navíc proplétá surrealistické zpodobnění Sergeovy první lásky, která zemřela při havárii na motorce.
Film je o hledání sebe sama. Mamut Serge si vydobývá své nové postavení ve společnosti, která ho má za slabomyslného hňupa a blba. Novou krev do žil mu vlévá jeho neteř Miss Ming, nejpodivnější postava z celého filmu. Po pár dnech a jedné noci strávené v její blízkosti si uvědomuje, že život nemusí být naplněn jen prací. Miss Ming totiž oproti němu v životě nepracovala, zato ale vyrábí sochy a obrazy z částí panenek a jiných hraček. Serge vnímá jako citlivého mužského, který ji jediný dokáže pochopit a inspirovat. I on se díky ní dokáže z plna hrdla nadechnout a cítit se plnohodnotným členem společnosti…
Uznání se dočká po návratu i od své ženy. Catherine Pilardossovou ztvárnila Yolande Moreauová, oblíbená herečka tvůrců filmu. Catherine, která Serge jen sekýrovala a hubovala kvůli jeho nedostatkům, ho po dlouhém odloučení vítá s otevřenou náručí a pochopením.
Film autorské dvojice Delépina a de Kerverna je groteskní satirou, kde si utahují nejen z byrokratických mašinérií a tahanic, ale i z lidské zabedněnosti a hlouposti, kterou neztělesnil Gérard Depardieu. Lidskou povrchnost a hloupost zde zastupují Sergeovi bývalí zaměstnavatelé, hrající na pánybohy a všeználky. Výběr herců neselhal, dialogy velmi patřičné.
I barvy obrazu odpovídají celkovému stylu a rozpoložení filmové road-movie. Snímek byl natáčen na reverzní Super16 s motivy obrazu Super8. Neodborně řečeno, jestli vám záběry barevně a zrnitostí připomínají lomofotografie, nejste daleko od pravdy. A pokud budete z kina odcházet v rozpacích, nebude to také nic zvláštního...
Časy a místa projekcí filmu naleznete zde.


Foto Artcam
Alžběta Jílková
Sdílet tuto: