Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Potěší

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Mamas&Papas: Dítě přijde. Nebo ne?

2010-05-31 15:01

Česká režisérka Alice Nellis uvádí po minimalistických Tajnostech další snímek se zavádějícím názvem Mamas&Papas. Snímek v mozaikovité narativní struktuře vypráví příběhy čtyř párů a sleduje jejich snahy mít či „nemít“ dítě. Film v jednotlivých vztazích zkoumá otázky rodičovství, zodpovědnosti, ale i útrpné cesty k početí. Do kin Mamas&Papas premiérově vstoupí už 15. dubna.

Ústředním tématem režisérčina nového snímku je rodičovství. Rodičovství povedené nebo nepovedené, chtěné i nechtěné. Jaká jsou východiska? A kde nalézt únikové cesty? Takovéto otázky si kladou všechny čtyři páry, autorka se na ně snaží jejich prostřednictvím odpovědět a co nejintimnější optikou sledovat jejich mnohdy zoufalé počínání. Každý pár řeší vlastní problematickou otázku: jeden nemůže k dítěti přijít přirozenou cestou a celé nekonečné snažení mění jejich manželství v hořké doufání a očekávání nedohledného řešení. Druhé dva páry jsou naopak postaveny před realitu neočekávaného těhotenství a hledají možná východiska z této nechtěné situace. Čtvrtý pár pak zažívá ztrátu svého potomka při autobusové nehodě a snaží se s tím vypořádat.

Situacím všechny postavy čelí odlišně, ale všem dělají díry do života a odvracejí partnery od sebe. Vytrácí se láska, blízkost a nastupuje pustost a bezvýchodnost. Alice Nellis zasadila hluboce citovou sondu do partnerských vztahů a do řešení nelehkých úkolů. Příběhy se mozaikovitě doplňují, prolínají jeden v druhý a podávají exemplární případy všech možných situací. Ačkoli umí Alice Nellis perfektně ukázat, že dokáže film na české obligátní kinematografické půdě dělat jinak a odlišně, snímku Mamas&Papas chybí jakýsi šmrnc. A tempo a dynamika, které by připravily film o jeho rozvleklost a zdlouhavost. Snaha režisérky umístit film do prostoru na české poměry nevšedního, jako je Indie a Egypt, nepůsobí přirozeně a okatě upozorňuje na sponzoring cestovních agentur.

Co ale udeří do očí hned po product placementu sponzorských společností jsou hluboce zakořeněné stereotypy v otázkách rasismu a interrupce v řadách starší generace české společnosti. Nejde zde o věc názoru, ale o problém neinformovanosti a odsuzujících předsudků méně vzdělané populace. Na druhé straně pak ukazuje i pravý opak – pochopení, bezproblémové přijetí a poskytnutí pomoci rodině s finančními deficity i s jiným jazykem a národnostním zázemím.

Nutno také vyzdvihnout herecké výkony jednotlivých protagonistů a poskytnutí příležitosti jiným hereckým hvězdám, než na které jsme zvyklí ze všech možných tragikomedií. Alice Nellis obsadila své spolupracovníky z divadelní hry hrané v Divadle Bez zábradlí - bratry Čapkovy, kteří si zde střihli i filmové bratry, a uznávanou divadelní herečku Zuzanu Bydžovskou. Svou roli zde měla i manželka Filipa Čapky Zuzana Čapková, Martha Issová a Václav Jiráček. Díky možným improvizovaným dialogům a volné režii Alice Nellis herci působí naprosto přirozeně, nepřehrávají a často jednají snad i sami za sebe.

Autorský film Alice Nellis se stal opět hezkým pokusem povzbudit a povznést českou kinematografii a zároveň nasadil laťku pro do budoucna vznikající filmy o něco výš. Přese všechnu pečlivost, citovou úplnost a scenáristickou propracovanost lze film vyzdvihnout v rámci české kinematografii, nikoli v rámci zahraničních snímků.

Časy a místa projekcí filmu naleznete zde
.










 

Alžběta Jílková

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>