Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Premiéry

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Lorax agituje za zelenou

2012-03-14 13:26

Nový animovaný snímek upozorňuje, že honba za mamonem je špatná a příroda dobrá. Poselství přitom do hlav vštěpuje hlava nehlava.

Mezi celosvětově nejvýdělečnějšími filmy se takřka pravidelně každý rok objevují kousky, které explicitně či implicitně hlásají, že je potřeba dávat pozor na naši planetu, uvědomit si důležitost přírody a chovat se k okolnímu prostředí s pokorou a úctou, protože se během krátké chvíle může všechno proti lidstvu obrátit.  Je samozřejmě těžko prokazatelné, jaký reálný dopad mohou takové žánrové katastrofické filmy jako Den nezávislosti (nejvýdělečnější v roce 1996), Titanic (1997) nebo Armageddon (1998) na konzumenta a jeho budoucí konání mít, ale onen divácký úspěch environmentálního obsahu je nepopiratelný. Za film s největším společenským vlivem se za poslední roky dá zřejmě považovat Avatar (2009), nejvýdělečnější film všech dob, který ukazuje, že jsme si vlastní planetu vyplenili a s další uděláme pravděpodobně to samé, pokud nezastavíme korporace prahnoucí po zisku. Vyburcoval mimo jiné i různé druhy aktivistů, kteří demonstrovali namaskovaní jako modré bytosti Na'vi.


Barvami hýřící trailer k filmu Lorax

V nastoleném trendu finančních úspěchů pokračuje i Lorax, další zfilmovaná knížka Dr. Seusse (napsal kupříkladu také Grinche nebo příběh slona Hortona). Vypráví o městečku, jehož obyvatelé už zapomněli, jak vlastně vypadá skutečná příroda. Pro zajištění nekonečné zábavy mohou nehledě na roční období lyžovat na umělém sněhu, opalovat se u bazénu nebo skotačit ve vodě. Stromy tu jsou umělé a programovatelné – nastavit se u nich může jarní, letní, podzimní, zimní nebo disco varianta. Místní lidé si zvykli, že žijí v neprodyšně uzavřeném městě a bohatý mocipán, pan O´Hare, jim prodává čerstvý vzduch. Jenže dvanáctiletý kluk Ted touží po krásce Audrey, přičemž je pro získání jejího srdce ochoten udělat cokoliv. A Audrey by ráda někdy viděla strom, který roste opravdu ze země. Ted se proto vydává za hranice a od podivína Jednoráze si vyslechne, proč vlastně stromy zmizely a jak by se mohly potenciálně navrátit.


I druhá ukázka působí jako solidní lákadlo

Film má přitom zásadní problém, který vychází ze samotné knižní předlohy. Ta na krátkém prostoru s osobitou poetikou Dr. Seusse prezentuje jednoduché ponaučení, že bychom neměli být chamtivý a měli bychom respektovat přírodu. Ilustrovaná a rýmovaná bajka se drží samotného jádra poselství, nijak od tématu neodbočuje, což samozřejmě funguje na oněch několika stranách, ale nejde z podstaty o materiál na celovečerní film. Filmoví tvůrci se proto snaží z neurčité země vytvořit svébytné univerzum. Přidávají prostředí, kde je vše umělé, umisťují do něho záporáka, který prodává vzduch, zaplňují prostor dalšími desítkami postav, které nechávají dělat legrační věci jako zpívat, padat nebo slovně vtipkovat.



Stále je však citelné, jak moc jsou všechny tyto prvky jen prostým natahováním stopáže, jelikož svět je stále stejně plochý a vyprázdněný jako v předloze. Důležité informace, které v tomto rozsáhlejším provedení vybízejí k osvětlení (proč lidé respektují diktaturu bohatého prodavače vzduchu, proč nemají ponětí, co je za zdí, odkud a kam zvířata a lidé ve flashbackových sekvencích mizí, jak se vyrábí vzduch, a spousta dalších), jsou opomíjeny. Výsledně je tedy Lorax pouze zaplněný nesmysly a nelogičnostmi, které na sebe zbytečně upoutávají pozornost.



Ohled se navíc dá brát také na celkový společenský kontext, kdy filmový Lorax sice plive na obří korporace (objeví se i nápis Too Big to Fail, odkazující na americké banky, kterým musela vláda finančně pomoci, protože by krach mohl vést k nezastavitelnému dominovému efektu) a nadává na konzum, v rámci masivní reklamní kampaně byl však v zámoří právě s velkými společnostmi spojován.



Je proto „něco“ nepříjemného a nejasného na roztomile se tvářících potvůrkách a lidských obyvatelích filmu Lorax, kteří jsou zanimováni ve velmi sympaticky stylizovaném duchu. Snaha o rozšíření poučné premisy se zkrátka obrátilo proti svým tvůrcům a působí uměle stejně jako městečko, od něhož se distancuje.









Martin Čuřík

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>