Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Diagnóza

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

KAJÍNEK: PROHNILÁ NUDA (9)

2010-08-05 00:00

Pokud očekáváte napětí, násilí a akci, budete zklamáni. Doufáte-li v senzační odhalení, nedočkáte se. Jestliže ve vás dřímá naděje, že se zasmějete kouzlu nechtěného, budete se nudit. A jestli snad naivně sníte o tom, že Kajínek je propracované drama, výstižně popisující naši nedávnou minulost a prohnilého ducha doby, kupte si raději noviny. Zkrátka: Pokud vám Kajínek uteče, rozhodně o moc nepřijdete.

Poněkud chabě vystavěný děj bývá občas slabinou filmů, natočených podle skutečných událostí – takové filmy někdy sázejí na jiné přednosti, než bezchybně vyklenutý dramatický oblouk. Pokud by to byl i případ Kajínka, byla by jeho nanicovatá fabule ne snad omluvitelná, ale alespoň pochopitelná. Vše však nasvědčuje tomu, že scénář byl skutečnými událostmi a postavami spíše inspirován – a scénáristická nemohoucnost se tak těžko dá svádět na skutečnost.

Scénáristé se zkrátka rozhodli vybrat ze skutečného Kajínkova příběhu to nejmíň zajímavé, doplnit to trochou pseudopsychologie a tu zahalit do jakéhosi mysteriózního hávu naznačujícího ohavná spiknutí na nejvyšších místech. Pokud jste viděli trailer, máte nejspíš již přehled o většině akčních scén, které jsou ve filmu k vidění – vraždy a útěky z vězení zabírají ve snímku v podstatě jen zlomek času.

Tím nechci říct, že by snad jakýkoliv film o Kajínkovi musel být nutně akční krvák: látka se dá samozřejmě pojmout i jako strhující soudní drama s politickými přesahy a tvůrci k tomu mají opravdu místy nakročeno. Problém je ovšem v tom, že soudní drama v jejich podání postrádá jakoukoliv dramatičnost.

Hlavní postavou celého filmu překvapivě není Kajínek, ale jeho advokátka (ve filmu se jmenuje Klára Pokorová, což má snad naznačit, že ji nemáme příliš spojovat s reálnou Klárou Slámovou). Kajínek je pro ni z jistých osobních důvodů hrdinou, je jím fascinována a je odhodlána jej hájit v souboji s prohnilým systémem, jehož je nebohý vězeň obětí. Postupně odkrývá, že věci zdaleka nejsou takové, jaké se zdají být, a zjišťuje, že… No, vlastně nezjišťuje nic, když o tom tak přemýšlím. Snad jen, že systém je prohnilý, ale to jsme už věděli dávno (minimálně od doby, kdy jsme viděli trailer).

Občas, když se otevře temná studna advokátčiny minulosti nebo když mezi ní a Kajínkem přes mříže začnou přeletovat jiskřičky jak z Mlčení jehňátek, má divák tendenci podlehnout dojmu, že se snad dívá na psychologický thriller. To by ovšem musel film obsahovat nějakou skutečnou psychologii a nějaké skutečné napětí.

Tvrdohlavost kameramana a střihače, kteří se celou dobu snaží usilovně vyvolat dojem, že se díváme na nervy drásající drama, ačkoliv drásající jsou zde maximálně tak mizerné potsynchrony, je až obdivuhodná. Zvukař sáhl do archivu pro ty nejthrillerovitější zvuky, které byly k mání, a snad aby podtrhl střihačovu heroickou snahu, doplnil opakovaně vzkypující koláž míhajících se obrazů kameramana F. A. Brabce o přehršel krvežíznivě šmikajících nůžek.

Co se týče již zmíněných postsynchronů, budu teď asi opakovat slova, která se už objevila a nejspíš ještě objeví i v další recenzích: postsynchrony znějí jako ze špatně nadabované německé kriminálky. Bohužel opravdu znějí přesně tak, takže těžko mohu hledat výstižnější popis.



U Konstatnina Lavroněnka, který se zhostil role Kajínka, to snad ještě tolik nevadí, protože naštěstí skoro nemluví, horší je to ovšem s Bogusławem Lindou jakožto jeho bývalým obhájcem a milencem jeho současné obhájkyně. Ten toho totiž namluví spoustu, a to hlasem Jana Vondráčka (pokud se tedy nepletu – o hercích, kteří svým kolegům propůjčili hlasy, tvůrci filmu ve všech materiálech raději mlčí), jehož výkon se ovšem stává svébytným příspěvkem na téma „mlčeti zlato“.

Jediná výhoda mizerného dabingu je snad ta, že v jeho stínu poněkud zaniknou špatné výkony většiny herců ve vedlejších rolích. Vilhelmová a Dlouhý si sice udržují svůj standard a divák tak díky nim může věřit, že se nedívá na spolek ochotníků, a překvapí i přirozený „Noid“ Bárta v roličce vraha – jinak ale vše nasvědčuje tomu, že režisér Petr Jákl ml. možná dokáže poradit hercům, jak skočit ze střechy, ale jak a co mají hrát, to jim nejspíš z vrozeného ostychu zamlčel.

Samostatná esej by se snad dala napsat o tam, zda je podobný snímek, založený na skutečném kriminálním příběhu a přitom jednoznačně manipulující diváka v Kajínkův prospěch, ospravedlnitelný z morálního hlediska. Možnost jakékoliv morální újmy se však naštěstí radikálně snižuje díky bídné kvalitě snímku – nuda sotva někoho k něčemu zmanipuluje. Jedinou újmou pak zůstane částka vyhozená za lístek do kina, pokud nedáte na má slova varovná.

Časy a místa projekcí filmu naleznete zde.







Foto HCE
 

Vratislav Kadlec

Komentáře (9)

Katja 2010-11-24 11:12:46
No, hlavně 3x postsynchrony, a 2x z toho špatně, pán bude asi disgrafik, co?
Milena Fernandez 2010-08-17 09:57:39
Příliš ostrá kritika. Nemyslím si, že film si nezaslouží pozornost, právě naopak, doporučuji shlédnout, aby si každý svůj názor na film udělal sám. Já osobně jsem byla filmem mile překvapena a investice do lístku rozhodně nelituji.
P.P.Rubens 2010-08-12 09:23:15
tento způsob filmu zdá se mě býti poněkud podivným
Pavel 2010-08-08 06:31:38
Recenzent je fakt vostrej a asi musí být opravdu hodně úspěšný, neboť takto být kritický k povedenému filmu - nerozumím ...
Jerkie-2 2010-08-08 05:44:37
jinak nevím kde autor vidí psychologii,možná pár úseků je naplněno pocity ale nemyslím si,že se dají vykládat jako pseudopsychologie zahalená do bůh ví čeho..co se týče zvuku,myslím že není co kritizovat a zvlášťe když se díváte v kině,působí velice dobře..ano,možná Konstantinovi nedali scénář jako knihu,ale co víc by jsi chtěl,aby říkal?není se komu svěřovat a co řikat?lidi ho buďto poslouchat nechtějí,nebo on sám jim nevěří..Dle mého názoru si autor hrál na kritika,ale opravdu mu to nevyšlo..
Jerkie 2010-08-08 05:44:18
trošku mi připomíná jako by autor něco proti filmu měl a chtěl ho za každou cenu shodit..film jsem viděla a musim říct,že je opravdu povedený,navíc tady autor píše o odhalení,ale jak by to mohl režisér do filmu dát,když ve skutečnosti žádné pořádně odhalení není,tudíž to nemůže být ani ve filmu,který se snaží rovnat skutečnosti,co nejvíce to jde..takže pokud někdo čeká naprosté odhalení,má smůlu,ale naprosto logicky se dá očekávat,že to tam nebude..
Iri 2010-08-08 01:43:30
Film jsem viděla a je super, doporučuji se na něj podívat. Recensi neberte vážně, psal to nějakej chudák co v životě nic nedokázal....
JUMA 2010-08-07 02:32:11
No, dnes vyrazim na Kajinka do kina. Ovsem nemohu brat vazne tuto recensi, nebot chce-li nekdo kritizovat dramaticke "umeni" a neumi pravopis (tedy hlavne nezna-li rozdil mezi standardem a standartou), prijde mi tak trochu mimo misu a tristni. Takze, pane Kadleci, kdyz chcete verejne kritizovat, byt i destruktivne, budte sebekriticky a zapracujte, prosim, na sve cestine.
roman 2010-08-05 09:52:26
žvásty hrozný, na oskara to není, ale je to příjemné pokoukání..doporučuji

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>