Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Iluzionista: Chomet čaruje a okouzluje

2010-10-23 00:00

Talentovaný Francouz Sylvain Chomet opět dokazuje, že k nejpříjemnějším filmovým kouzlům patří extrémní pracovitost a smysl pro detail.



Nejdříve malé okénko do světa filmové historie. Jacques Tati byl jedinečný a krajně osobitý tvůrce, který měl své nejslavnější filmy čistě pod svojí patronací – většinu scének si napsal, ztvárnil hlavní postavu a dokázal sám sebe také zrežírovat. Jeho styl patřil k těm krajně individualistickým a těžko zařaditelným do běžných šablonek. Můžete hledat další díla, která se satiricky posmívají rituálům moderního života jako Jede, jede, poštovský panáček nebo Prázdniny pana Hulota, ale zřejmě neuspějete. K dovoleným či práci se Tati vyjadřoval téměř beze slov, bohatě si vystačil s hravostí a schopností udělat i z banálních událostí úsměvnou záležitost. Co to má ale společného s Iluzionistou, druhým celovečerním animovaným filmem Sylvaina Chometa? Inu, věc se má tak, že Chomet tentokrát chmátnul po prachem zapadaném scénáři Jacquese Tatiho, díky čemuž vzniknul další skvělý snímek.


Trailer k animovanému Iluzionistovi


Hlavní postavou je kouzelník s celkem tradičním repertoárem triků – tahání králíka z klobouku, nějaké to zmizení a transformace předmětů, zkrátka stará škola. Jak to ale vypadá, právě před klasickou trikovou show dávají návštěvníci přednost modernímu rock’n’rollu a dalším živelnějším zábavám. V Paříži během 50. let 20. století se stárnoucí francouzský iluzionista uživí jen velice obtížně, a tak se odhodlá jet do Velké Británie. Navštíví také zapadlou skotskou vesničku, kde potká mladou dívčinu. Alice si jeho kousky strašlivě oblíbí a rozhodne se ho doprovázet. Kdo ví, jestli pravidlo „ve dvou se to lépe táhne“ pomůže i v případě nedostatku pracovních příležitostí.


Dvouminutová ukázka z filmu

V každém případě však zabralo spojení dvou významných filmových autorů. Chomet skládá Tatimu velmi upřímnou poctu, která není pouhým kopírováním. Jistě, Iluzionista se neskládá z verbální komunikace, jelikož dialogy reprezentuje pouze nesrozumitelné mumlání. Dění se také drží v melancholických rovinách a humor stále nepatří k těm druhům, u nichž byste se za hurónského řevu plácali do kolen. Spíše se zde mísí roztomilé pasáže s hořkou náladou. Jednoduše řečeno je patrné, že základ scénáře nese Tatiho rukopis. Proto se pozornost zase až tolik nezaměřuje na příběh jako celek, ale obsahuje spousty malých drobností a krátkých scének.



Za jejich vyznění sbírá již plusové body sám režisér. Čistě s pomocí animace a vhodného hudebního doprovodu buduje tolik různorodých emocí, že s kresleným světem ihned splynete. Kouzelnická vystoupení, cestování rozličnou krajinou, anglické vesničky, to všechno se díky přenádhernému zpracování stává uměleckým dílem, kterým se během hodinky a půl, co film trvá, nedá přesytit. Stará dobrá ruční práce s citlivě zakomponovanou počítačovou grafikou vytváří zcela podmaňující atmosféru. Jak jsou kupříkladu tituly studia Pixar dokonale vypiplanými kusy v oblasti jedniček a nul, Iluzionista vévodí v animaci tradičnější. I většina japonských studií, které všeobecně produkují špičkové filmy a seriály, mají určitě co odkoukat.



Snad již po světě nepobíhá příliš jedinců, kteří by se oháněli tvrzením, že jsou animáky jen pro děti. Iluzionista kupříkladu zaujme spíše náročnější spektrum dospělých diváků, ale když už se Tatiho poetice oddáte (případně mu již nějaký ten čas holdujete), ukáže vám kouzelnický program, který se od konkurence v mnohém odlišuje. Kdo ví, třeba si za něho tentokrát Sylvain Chomet vyslouží Oscara, určitě by to špatná volba nebyla.

Časy a místa projekcí filmu naleznete zde.









Foto HCE
Martin Čuřík

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>