Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Premiéry

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Faust: Sokurov všem blbne hlavu (3)

2012-07-12 11:01

Režisér Alexandr Sokurov si pohrává s filmovými postavami a záměrně dává čočku také divákům.

Červenec, třicítky, vysušená zem, z rozpáleného betonu sálá horko a jediné, nad čím se dá přemýšlet, jsou druhy zmrzliny, které by bylo dobré si rozblemcnout na obličej a které by šlo hodit za triko bez okatých fleků. Za klimatizací se dá utéct do kina, ale je potřeba počítat s tím, že ačkoliv většina současné produkce nabízí oddych, objevují se taktéž slepé uličky. Faust Alexandra Sokurova kupříkladu neposkytuje vzpruhu a osvěžení. Je možné ho naopak klasifikovat jako špinavého, hlasitého, provokativně tělesného a těžko srozumitelného společníka.


Faust s českými titulky

Homunkulus umírající na prašné cestě, opice na měsíci, vejce vytáhnuté z ženských partií, kde se vajíčka se skořápkou standardně nevyskytují, a jeho následná konzumace rozesmátou majitelkou. Faust obsahuje řadu událostí, které se odvrací od racionálního chápání. Těžko dané situace zařazovat do souvislostí po vzoru klasické narace, kde mají prvky svůj přesně daný význam, který podporuje snadnou srozumitelnost příběhu. Putování Fausta a ďábla za srdcem fešné Markétky a pochopením života jako takového je na pomezí snu a reality. Zážitek by (zřejmě) neměl pramenit ze složení uceleného obrázku, co se děje a proč se to děje, nýbrž z pocitových vjemů daných scén. Dominují přitom zmatek a nejistota.



Dá se říci, že zmatek a nejistota na straně diváků koresponduje s emocemi hlavního hrdiny. Faust je myslitel, který touží po dalších informacích, avšak zároveň účinkuje jako anonymní člověk z masa a kostí, kterého ovládají vnitřní popudy chamtivosti a chtivosti jako všechny ostatní. Neustále se střetává s okolím, o které nemá vůbec zájem. Bojuje s dotěrnými žebráky, otírá se o pokřikující prodavače, kvůli Mefistovi se dostává do konfliktu s muži v hospodě, přitom touží po fyzickém kontaktu s něžnou dívkou. Prostředí i místní lidé jsou zaneřádění, hluční a nepříjemní, ostatně i jeho průvodce se v lázních obnaží, aby ukázal své odpudivě znetvořené tělo.



Sokurov diváka staví do obtížné pozice hned několika způsoby. Během dialogů Fausta s lichvářským ďáblem je zvuková stopa zaplněná spoustou okolních ruchů i částí rozhovorů okolostojících postav, které jsou stejně hlasité, leckdy i hlasitější, než stopa, která by byla klasicky zdůrazněná. Zásadně se tím poškozuje orientace v prostoru, jelikož není přesně patrné, kdo vlastně zrovna mluví nebo co je skutečně důležité. Také obraz je deformován, a to optickými triky. Během jednoho záběru jsou postavy i okolní prostředí roztáhlé do šířky či do výšky, aby hned další záběr ukázal běžnou perspektivu. Jakoby se upozorňovalo na promítací techniku, která by diváka ze světa příběhu vracela do reality a říkala, že věci na plátně jsou jen smyšlené a snové.



Magický realismus s několika lynchovsky bizarními okamžiky, naturalistický obraz zlých dob minulých, reinterpretace známého mýtu o zaprodání duše ďáblovi. Pakliže je konzument ochoten ve Faustovi Alexandra Sokurova hledat, může najít mnoho zajímavých prvků a stylových hrátek. Pokud by měl ale film přinést odpočinek, vyšlo snad najevo, že dílo ruského režiséra si k zábavě vytváří zřetelnou distanci.







Martin Čuřík

Komentáře (3)

unlock your hip flexors coupon 2020-05-02 06:15:53
I found your site perfect for me. It comprises of great and helpful posts. I am impressed by the information that you have on this blog. Thanks for sharing this post.
leptitox coupon 2020-05-02 06:15:12
I have been seeking information on this topic for the past few hours and found your post to be well written and has solid information. Thank you!
resurge coupon 2020-05-02 06:14:37
Thank you so much for sharing such a useful information. I will definitely share this with others

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>