Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Bídníci: Není muzikál jako muzikál (1)

2013-01-03 10:06

3. ledna vtrhne do českých kin výpravný a velkolepý muzikálový projekt oscarového režiséra Toma Hoopera Bídníci. Skvělé herecké výkony jsou u jmen jako Hugh Jackman, Russel Crow anebo Anne Hathaway v podstatě samozřejmostí, v Bídnících vás ale tito a další herci uhranou i živými a mnohdy excelentními pěveckými party v uchvacujícím hudebním aranžmá, které je samo o sobě předpokladem úspěchu nejnovější filmové adaptace slavného románu Victora Huga. 



Komu byly na základní škole znechuceny romány Victora Huga zařazením „jeho bichlí“ do povinné četby, má dnes šanci na reparát.  Bídnici už nejsou jen románem a legendárním divadelním muzikálem, ale i muzikálem filmovým. Jenže není muzikál jako muzikál. Až budete sedět v kině, hned na začátku tohoto muzikálu si nejspíš řeknete: „Počkejte, tohle je přeci opravdu hlas Russela Crowe. On ty party doopravdy zpívá a zpívá dobře! Stejně jako hlavní postava Jean Valjean v podání Hugh Jackmana.“ To by asi málokdo čekal. Aranžmá písní je šité hercům na míru a vše je nazpíváno před kamerou živě. Režisér oscarového snímku Králova řeč Tom Hooper chtěl po svých hercích dvojnásobně obtížný úkol, když se rozhodl oprostit své Bídníky od obvyklé muzikálové topornosti, z níž máte často pocit, že je sice profesionálně podaná, nicméně postprodukčně dodaná pěvecká čísla nezpívají herci, ale voskové figuríny. Tom Hooper k tomu říká: „Chtěl jsem zariskovat a udělat v rámci tohoto žánru něco úplně jiného. Od začátku jsem věděl, že tím hlavním lákadlem pro mě je, točit to živě. Nevzal bych to, pokud by se ukázalo, že není možné režírovat naživo, protože bez ohledu na to, jak skvělá je synchronizace herce s playbackem, publikum cítí, že něco nesedí. Není tam ten pocit spojení s tím, co se děje na plátně.”



Hooper nadřadil herectví nad studiovým hudebním účinkem a přítomní herci hrají tedy přesně to, co právě zpívají. Zakuckání, křik i šepot, ba i posmrkávání nebo polykání slz tam patří a nejednou je to fascinující zážitek. Za všechny je třeba zmínit do srdce bodající sólo do hola ostříhané Anne Hathaway v písni I Dreamed I Dream, během níž tovární dělnice Fantine, jež je okolnostmi donucena šlapat chodník, teskní za svou dcerkou. Nepřehnaně řečeno, Oscar bude za tento výkon málo. 



Celá hudební složka je adaptací původního jevištního muzikálu Alaina Boublila a Claude-Michela Schönberga, přičemž oba autoři se podíleli i na filmovém scénáři. Notoricky známý příběh napraveného galejníka Jeana Valjeana, který na pozadí Velké francouzské revoluce prchá s adoptovanou dcerkou Cosette před policejním inspektorem Javertem, jenž s ním má nevyřízené účty, nechme stranou. Jsou lidé, kteří muzikály milují, a lidé, kteří je nesnášejí. Osobně patřím mezi ty druhé - jednoduše, když si dvě postavy deset minut vyznávají lásku zpěvem, nemám chuť se citově roztéct, ale naopak utéct. Ani takových scén a chvil nebudete v Bídnících ušetřeni. Ono to ale patří k žánru. Důležité je, že v Hooperových Bídnících neubírají tyto situace ději na dramatičnosti ani energii a zároveň zachovávají svoji lyrickou muzikálovou úlohu. Mluvené slovo prakticky ve filmu neuslyšíte - často z toho vzniká nový experimentální tvar - jakýsi pěvecký dialog, jemuž ustupuje i doprovodná hudební složka. Experiment je už to, že Hooper stojí rozkročený nad dvěma póly. Odehrát děj a dialogy prostřednictvím zpěvu je samo o sobě stylizací a film se přitom snaží o maximální realističnost. Nejen monstrózní výprava (jen kostyméři museli vypracovat asi 2 200 kostýmů pro herce a komparzisty) a kamera schopná soustředit se na statický detail, fyzickou akci i monumentální záběry dála tvůrcům Bídníků zelenou k téměř tříhodinové stopáži. Na diváky tak čeká nejen podle synopse, ale i v reálu bitva, sen, naděje i láska.   



Až půjdete z kina a budete mít pocit, že melodie z filmu musíte slyšet ještě jednou, vzpomeňte si, že písně z filmu vychází současně také na doprovodném soundtracku. Nových interpretací se tak dočkaly známé kusy jako I Dreamed A Dream, Bring Him Home, One Day More anebo On My Own...









Tomáš Kůs

Komentáře (1)

Daniel 2013-03-29 07:52:51
Ehm... Zkontrolujte si data ohledně "velké francouzské revoluce"... Díky článkům, jako je tento, propadá několik lidí z dějepisu... Viva la France et City of Prague!

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>