Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Kina – Líbilo se

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Američan: Clooney zručným zabijákem (2)

2011-02-17 09:54

George Clooney v loňském roce namluvil digitálního lišáka, lítal všude možně, aby vyhodil lidi z práce, a ještě k tomu civěl na kozy. Letos si dal trochu oraz, a tak je pouze Američanem.



Středobodem posledních filmových rolí jednoho z nejcharismatičtějších chlapíků současného Hollywoodu je ten, že žádný pořádný středobod neexistuje. Clooney se vyhýbá stereotypu a objevuje se zkrátka tam, kde sám chce. Však koho by bavilo dělat dokola to samé, dle otrávených výrazů rozhodně ne většinu prodavaček za kasami. Devětačtyřicetiletý herec si proto tentokrát střihl nájemného zabijáka, který není tak chladný, jak by měl být.

Alespoň si to tedy myslí jeho šéf, jenž mu vyčte seznámení s dívkou kdesi ve Švédsku. Celá akce skončila kapánek drsnějším způsobem, a tak se nájemný vrah Jack raději odklidí na italský venkov do krásného středověkého městečka. Na prozkoumávání architektonických vychytávek je sice spousta času, ale vedle relaxace musí zároveň sestavit zbraň pro neznámou ženu. V průběhu pobytu se navíc seznámí s místním knězem, s kterým může probrat své hříchy, a krásnou Clarou, s níž si kulantně řečeno hraje na doktory. A ano, vše se pokazí.


Trailer slibující thriller plný napětí

Nutno podotknout, že se události zkomplikují pouze drobným způsobem, jelikož Američan nestaví zrovna na scénáristických překvapeních. Což je zřejmě ten největší důvod, proč mu návštěvníci mnohdy připisují podprůměrná hodnocení. Režisér Anton Corbijn, který je především známým fotografem a tvůrcem videoklipů, snímek pojal v umělecky zadumanějším stylu. Dlouhé záběry, kde jde spíše o emoce a vnitřní svět hrdinů, se pravidelně střídají s krátkými akčními pasážemi, po nichž opět přichází nádherně zarámovaná italská krajina.

Italské městečko tu zaujímá srovnatelnou roli jako Bruggy v černohumorné gangsterce V Bruggách. Jde o to, že se divák má kochat prostředím, spolu s hrdiny prolétnout příběhem a v nejlepším případě si při návštěvě cestovní kanceláře zakoupit lupen právě do účinkující destinace. V Američanovi však nefigurují hláškující Colin Farrell, liliputi nebo všeobecně humorné situace. Prostor si uzurpuje jednoduchá příběhová linka a důraz se klade na estetický zážitek, při jehož vnímání nemá znít smích, pláč nebo jiné výlevy, ale prostě ho má divák zádumčivě akceptovat.



Corbijn vytváří příjemné nálady a Clooneyho výkon je jenom podtrhuje, přesto tu stále chybí nějaká výraznější přidaná hodnota. Podobných filmů s tichými zabijáky už se po kinematografických cestách potuluje dost, kupříkladu se dají zmínit loňské Hranice ovládání Jima Jarmusche. Jarmusch si ale oproti Corbijnovi s divákem intenzivněji pohrává, předkládá mu pravidelně různá vodítka, která je nutné analyzovat. A jelikož neposkytuje přímé odpovědi, je potřeba si domýšlet i významy. V Američanovi se rozhovory a tajemství drží tradičních klišé, takže by primárně měla radost vycházet ze sledování tvarů města, přírody, ženských těl a George Clooneyho.

Což se dá samo o sobě považovat za obstojnou záminkou ke sledování. Musíte mít přesto na takových sto minut alespoň částečně náladu, jelikož Američan divákovi nejde naproti. A je klidně možné, že i když se ho za ruku budete snažit čapnout, stejně se vám vysmekne a bezcitně půjde kupředu sám.

Místa a časy projekcí filmu naleznete zde
.







Foto Bioscop
Martin Čuřík
>