Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Jablkoň v Malostranské besedě

2011-01-27 00:00

V Malostranské besedě hraje 31. ledna kapela Jablkoň - enfant terrible domácí folkové, jazzové i alternativně rockové scény. Se zařazením to bylo u nich vždycky těžké...

Prvně jsem je spatřil zhruba před patnácti lety v narvaném divadle v Turnově v rámci literárně hudebního festivalu invenčně nazvaného Folková poetika. I když k večeru kelímkové pivo patřilo, nebylo pravým důvodem, proč mne Jablkoň chytila a nepustila dodnes. Byla to nesmírně energická kapela, jejíž obrovitý frontman za každou písní ohlašoval další folkový flák a přitom se skladba pokaždé rozjela do jazzově experimentálních poloh, nebo do zvláštně řízeného rachotu, v němž si bubeník s chutí zahrál na plechovky od konzerv nebo staré puklice...   



Ani sami zakladatelé dnes už neví, jestli je Jablkoň ženského nebo mužského rodu. Jednoduše si můžete vybrat, stejně jako jestli se více jedná o plod nebo strom. Anebo strom, který plodí hudbu nezařaditelnou do běžných žánrových škatulek? Rozhodně je ale Jablkoň živel.   
A to už od roku 1977. Z původní sestavy zůstal v té dnešní již jen zpěvák a kytarista Michal Němec, jakožto nejvýraznější, i co do fyzické stránky, postava kapely. Ještě před začátkem 90. let přišel do kapely kytarista Martin Carvan a rovněž zůstal dodnes. Dnešní sestavu dále tvoří Johny Jůdl (baskytara, fagot), bubeník Petr Chlouba a od roku 2005 také Anna Duchaňová - absolventka Katedry alternativního a loutkového herectví na DAMU, která obohatila čistě mužskou kapelu o saxofon, zpěv a novou jevištní energii. Ve svých začátcích vymetala Jablkoň folkové Porty, dnes hraje především po klubech, ale je i stálicí alternativních, folkových či rockových festivalů.   

 

Diskografie Jablkoně se noří až do roku 1988, kdy vyšla deska Devátá vlna, o tři roky později skupina spolupracovala na albu s houslistou Jaroslavem Svěceným (výlety do vážné hudby a symfonických sfér totiž nejsou ani v budoucnu u Jablkoně neobvyklé) a alternativní tvorba kapely se plně definuje v roce 1992 na desce Baba Aga a pokračuje v podobném duchu na Machachaji (1995). Jen o chvíli později vzniká jakási zjednodušující odnož kapely vydávající se za Malou lesní Jablkoň, která se na albech Písničky a Bláznivá přibližuje širšímu publiku jednodušší tvorbou. Ačkoli původním záměrem byl upřímný pokus o střední proud, střední proud to rozhodně není. Z dalších desek stojí rozhodně za vypíchnutí vánoční album Hovada Boží, kterým Jablkoň po svém rozcupoval každoroční předvánoční zavalení hudební komercí... Aneb: „Všechna ta hovada Boží, teď nakupují zboží...“ Posledním albem Jablkoně je opět písničkový, i když více rockový než folkový Půlpes.



Jablkoň veřejně slíbil v novém roce 2011 zrychlit tempo alespoň o dva uzle! 31. ledna se o tom můžete přesvědčit v Malostranské besedě
Tomáš Kůs

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>