Skrýt výsledky vyhledávání
rss feed

Home page – Hudba – Inspirace

Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

dEUS s novým albem v Meet Factory

2012-02-28 19:47

6. března se v Meet Factory objeví belgická kapela dEUS. Už od počátku 90. let můžete od této skupiny čekat jen nečekané.   

Tak nevím, kdo si dnes od dEUS ještě pamatuje píseň Suds & Soda, která se svými skřípavými houslemi v roce 1994 a 1995 zněla mezi záplavou grunge rocku z MTV, jako skutečná alternativa? A k tomu z nedaleké Belgie... V klipu se dlouholetý leader kapely Tom Barman drží za ruku ještě se Stefem Kamilem Carlensem, který později rozjel vlastní a také skvělý hudební projekt Zita Swoon, s nímž hraje dodnes.

Každopádně už debutové dlouhohrající album Worst Case Scenario (všímejte si nádherných názvů i dále jmenovaných alb) nastínilo, že v případě dEUS nepůjde o následování tehdejšího rockového mainstreamu, ale že půjdou svojí cestou, experimentálnější, hudebně koncepčnější a také mnohem složitější. dEUS si dokáží s neuvěřitelnou lehkostí hrát se sentimentálními popovými nápěvky, stejně jako umíněně vytvářet přesložité harmonie v disharmonii navršeného zvuku, to vše s lehkostí jazzmanů, kteří se nebojí občas hrábnout do strun.

Z každého dalšího alba dEUS stačí pro hrubý obraz vyjmenovat jednu zástupnou píseň, která je výsostnou a nestárnoucí skladbou. Z alba In A Bar, Under The Sea (1995) to za mne bude Roses - píseň, která vám lehce přeroste hlavu, z The Ideal Crash (1999) poklidně plynoucí songy The Instant Street nebo Sister Dew, jenž jako by byly vůči Roses pravým opakem. Pak následovala tvůrčí přestávka, došlo k „personálním“ změnám a až v roce 2004 vyšla deska Pocket Revolution (2004) - odtud si zaslouží zcela jasně vypíchnout 7 Days, 7 Weeks, která jen dokazuje, že rukopis Toma Barmana neztratil nic na osudové ladnosti hudebních linií. Tři roky staré album Vantage Point dává kapele definitivně kritickou nálepku a zařazení do indie rocku, i když kapela jen dospívá k tomu, k čemu vždy směřovala a neveze se na nečekaném vzepětí této alternativní vlny. Singlovou produkci shrnula kapela na výběru No More Loud Music a těžko lze v této spojitosti nejmenovat dokonalou melancholickou skladbu Nothing Really Ends.     

   
     
Vystoupení belgických dEUS 6. března v Meet Factory je součástí turné k novince Keep You Close, které se přesouvá z Německa, do zemí bývalé Jugoslávie, Střední a Východní Evropy, pak až do Austrálie, aby se vrátilo do Belgie a mohlo být zakončeno na legendárním maďarském festivalu Sziget. „Lidé od nás očekávají eklektické věci. Já si ale myslím, že jediné, co se u nás dá předvídat, je právě nepředvídatelnost. A přesně takové je i naše nové album,“ shrnuje postoje kapely její frontman Tom Barman.

Tomáš Kůs

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>