Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Koncerty
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Bobby McFerrin

2010-04-20 12:11

KONCERTY BOBBY McFERRINA odloženy na květen 2010:
4. května 2010 od 19:30 - Jarní GALA pro Struny podzimu v Obecním domě
5. května 2010 od 19:30 - Bobby McFerrin a hosté, VOCAbuLarieS, Kongresové centrum Praha

Všechny zakoupené vstupenky zůstávají automaticky v platnosti na nové termíny.
Děkujeme za Vaše pochopení.

Na scéně s Bobby McFerrinem! Taková je nabídka posledních volných vstupenek na pražský koncert mistra vokálního umění Bobbyho McFerrina, který se uskuteční 22. dubna v Kongresovém centru. Pro enormní zájem se organizátoři pražského koncertu tohoto slavného hudebníka rozhodli rozšířit kapacitu míst pražského Kongresového centra o exkluzivních 150 míst přímo na podiu. „Po dohodě s managementem umělce můžeme takto alespoň částečně uspokojit velký zájem o vystoupení Bobbyho McFerrina. Nová místa zaručují jedinečný zážitek umocněný bezprostředním kontaktem s tímto osobitým umělcem. A stejně jako před dvěma lety lze předpokládat, že McFerrin publikum aktivně zapojí do svého koncertu,“ doplňuje za pořadatele Marek Vrabec.

Vstupenky jsou v prodeji v síti Ticketpro v hodnotě 2 600 a 2 800 korun. Podrobnější informace ke koncertu jsou k dispozici na webových stránkách www.bobbyvpraze.cz.

Do České republiky se zpěvák, jedinečný improvizátor, skladatel a dirigent Bobby McFerrin vrací po dvou letech. Představí zde svůj nový a velmi očekávaný projekt VOCAbuLarieS, který vydává v polovině března i na CD u labelu Universal Jazz & Classics.

Bobby McFerrin u nás vystoupí hned třikrát. Poprvé 21. dubna na benefičním Jarním GALA pro Struny podzimu v Obecním domě (více informací na www.strunypodzimu.cz), 22. dubna v Kongresovém centru (www.bobbyvpraze.cz) a 24. dubna v ČEZ Aréně v Ostravě (www.colours.cz). Pokaždé jej na cestě do světa gospelu, soulu a funku doprovodí jedinečný komorní pěvecký sbor vytvořený jen pro tato vystoupení.

Sestavením hudebního tělesa byla pověřena vycházející hvězda domácí sborové scény, sbormistr Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek. Ten povede soubor do doby, než se jej na počátku dubna ujme pravá ruka Bobbyho McFerrina, zkušený sbormistr a spoluautor některých skladeb z alba VOCAbuLarieS Roger Treece. Společně pak budou pokračovat v náročných zkouškách a připraví výsledný repertoár. Kromě ukázek z nového alba nezapomene Bobby ani na starší tvorbu a potěší návštěvníky koncertů některými ze svých tradičních sólových skladeb.
--------------------------------------------------------------------
Bobby McFerrin

Bobby McFerrin oslaví v příštím roce šedesátku, stále však hýří aktivitou. Vedle připravovaného alba VOCAbuLarieS má před sebou v první polovině příštího roku dlouhou koncertní šňůru po Spojených státech i Evropě. Ke spolupráci na svých koncertních zastávkách zve operní pěvce, filharmonické orchestry, pěvecké sbory i zástupce jiných hudebních žánrů.

Bobby McFerrin, desetinásobný držitel cen Grammy, autor nesmrtelné písně Don’t Worry, Be Happy!, uznávaný dirigent, skladatel filmové hudby, ale také učitel a vášnivý zastánce povinné hudební výchovy ve školních osnovách, patří bezesporu mezi hudební fenomény současnosti. Na svém kontě má na tři desítky alb, kterých se doposud prodalo přes dvacet milionů kopií.

Neustále osciluje mezi jazzem a klasickou hudbou a s lehkostí sobě vlastní překračuje hranice nejrůznějších hudebních žánrů. Je zosobněním názoru, že lidský hlas je (v porovnání s jinými tvůrčími oblastmi) nejpřesnějším a nenahraditelným „nástrojem“ vyjádření emocí, fantazie, často i médiem hluboké kontemplace. Vždy ale funguje jako spojující prvek mezi lidmi. V tomto směru se McFerrin věnuje i teorii hlasu a jeho sociologickým a psychologickým konotacím.

McFerrinovu všestrannost i odvahu experimentovat stvrzují například jeho vystoupení na Světovém vědeckém festivalu v New Yorku, kde účastníkům demonstroval sílu pětitónové stupnice či vystoupení na oslavách 250. výročí úmrtí Johanna Sebastiana Bacha, kde se slavnou skladbou Ave Maria rozezpíval dvacetitisícové publikum. Vede vlastní vokální soubor Voicestra, ve kterém se potkává dvanáct hlasů čerpajících z různých stylů – od jazzu, R&B přes africké zpěvy až po klasickou operu. Bobby McFerrin je díky tak širokému hudebnímu záběru – slovy Herbie Hancocka – skutečným „velvyslancem“ hudebního světa jazzu i klasiky a vůbec celého hudebního světa.

Tomu odpovídá i jeho profesní životopis: jeden den předvede strhující jazzovou improvizaci a vzápětí vystoupí před publikem po boku Newyorské filharmonie. Za svou kariéru spolupracoval s renomovanými hudebními tělesy, jako je například Clevelandský a Filadelfský orchestr, Chicagský symfonický orchestr nebo Vídeňská a Londýnská filharmonie. Stejně tak je pouze málo jazzmanů prvotřídního formátu, se kterými by se umělecky „nezapletl“. Jeho kariéru rámují jména jako Dizzy Gillespie, Quincy Jones, Yo-Yo Ma (a jejich nezapomenutelný Let čmeláka) či Leonard Bernstein.

Mládí strávil Bobby McFerrin (*11. 3. 1950) v New Yorku a v osmi letech přesídlil s rodinou do Hollywoodu. Oba rodiče byli operní pěvci a jeho otec Robert McFerrin byl dokonce prvním afroamerickým sólistou Metropolitní opery. Prvním Bobbyho nástrojem byl klarinet, záhy jej však vyměnil za piano. Až roce 1977, ve věku 27 let, se McFerrin rozhodl vystoupit zpoza piana a místo hudebních nástrojů začal využívat především svůj jedinečný hlas. Nejprve vystupoval se skupinou Astral Project v New Orleansu, aby se poté připojil k legendárnímu jazzovému vokálnímu průkopníkovi Jonu Hendricksovi. Inspirován sólovými klavírními improvizacemi legendárního Keitha Jarretta se nakonec rozhodl zahájit novou kariéru a věnovat se sólovému zpěvu.

Na počátku 80. let triumfoval svým vystoupením na Jazz Festivalu v New Yorku a natočil první eponymní sólové album. V roce 1983 se vydal na první evropské turné založené na improvizaci a často velice zajímavých vokálních experimentech. Nástup nového hudebního fenoménu, který německá kritika překřtila na „Stimmwunder“ (zázračný hlas), je zachycen i na nahrávce The Voice z roku 1984. To už byl jen krůček k první Grammy – tu získal za skladbu Another Night in Tunisia z alba Vocalese, kterou připravil společně s Manhattan Transfer v roce 1985. Další následovaly za hudbu k filmům Bernarda Taverniera Kolem půlnoci (Round Midnight, 1986) a Jak získal nosorožec kůži (How the Rhinoceros Got His Skin, 1987) Jacka Nicholsona.

Jeho nejznámější hit Don´t Worry, Be Happy! vyšel na albu Simple Pleasures v roce 1988 a získal si okamžitě přízeň jak publika (album bylo třikrát platinové), tak kritiky, která píseň a album odměnila hned třemi cenami Grammy. Ve stejném roce rovněž poprvé přenesl své vokální umění z prostředí klubů a stadionů do legendární Carnegie Hall. Snad i tento zážitek jej přiměl k zahájení studia dirigování pod vedením takových učitelů, jako jsou Leonard Bernstein, Gustav Meier anebo Seiji Ozawa.

V den svých 40. narozenin v roce 1990 poprvé dirigoval Sanfranciský filharmonický orchestr a v roce 1994 byl jmenován uměleckým ředitelem St. Paul Chamber Orchestra. O rok později vydal své první „dirigentské“ album Paper Music.


Diskografie:
VOCAbuLarieS, Universal, 2010
Beyond Words, Blue Note, 2002
Circlesongs, Sony Classical, 1997
Bang!Zoom, Blue Note, 1996
The Mozart Sessions, Sony Classical, 1996 (Chick Corea)
Paper Music, Sony Classical, 1995 (St. Paul Chamber Orchestra)
Hush, Sony Classical, 1992 (Yo-Yo Ma)
Play, Blue Note, 1991, (Chick Corea)
Medicine Music, EMI, 1990
Simple Pleasures, EMI/Manhattan, 1988
Spontaneous Inventions, Manhattan/Blue Note, 1986
The Voice, Elektra/Asylum, 1984
Bobby McFerrin, Elektra/Asylum, 1982

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>