Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Gottland

2011-04-19 09:42

Ano, nepletete se. Nová inscenace Švandova divadla má opravdu co dělat s "božským Kájou", který je jednou z postav a jeho muzeum tu jednak představuje absurditu dnešního světa a zároveň je parafrází na věčnost, kam míří hrdinové i antihrdinové novodobých českých dějin, kteří už nejsou online.

Na Gottland rozhodně nechoďte unaveni, po prohýřené noci nebo snad s nastupující migrénou. Akční začátek, kdy jsou postavy přesouvány podle pokynů úředníků věčnosti po jevišti coby figurky na šachovnici života, vám bezděky vyladí srdeční tep do nepříjemného staccata, kterého se zbavíte až ve chvíli, kdy se začnou odvíjet samotné příběhy vybraných ikon českého národa a kultury. Tehdy také pochopíte smysl této režijní variace na "škatulata hejbejte se".   



Polský rozbor české povahy
Autoři scénáře Petr Štindl a Dodo Gombár vycházeli ze stejnojmenného knižního bestselleru polského novináře Mariusze Szczygieła, který se formou esejistických reportáží mapujících posledních sto let české historie snaží zodpovědět otázky, jak to bylo doopravdy s hrdinskými činy, velkými aférami či co je pravdy na lidových šeptandách typu: "Vyrazila Śtrougalová Vondráčkové zuby nebo ne?" Staví proti sobě drobné bolístky i velká příkoří, jenž mnohdy odstartovaly jednání konkrétních reálných osobností a staly se příčinou jejich vzestupů i pádů. Prostřednictvím nich se snaží pochopit mentalitu těchto lidí jako jedinců i příslušníků určitého národa.

Ve scénáři k inscenaci se jednotlivé osudy postav vyhrotily, dostaly se do souvislostí, a tím je postavily proti sobě. Jako paralelu k reálnému dění na jevišti zvolili autoři ještě vytváření linky děje pomocí internetové sociální sítě. Vstup do příběhu a komunikace jednotlivých postav tak probíhá zároveň na velkoplošné obrazovce nad jevištěm. To jim umožnilo propojit střípky osobních příběhů do uceleného pohledu na vývoj české společnosti v uplynulém století a názorně ukázat, že dějiny se opakují a pro silné individuality není ve společnosti nikdy místo.



Padouch nebo hrdina
Pestrou několikagenerační mozaiku tvoří podnikatelé Jan Antonín Baťa, Tomáš Baťa a Tomáš Baťa jr., novináři Egon Ervin Kisch, Milena Jesenská a Renata Kalenská, herečky Lída Baarová, její sestra Zorka Babková, Adina Mandlová či Jiřina Švorcová, zpěvačky Helena Vondráčková a Marta Kubišová, zpěváci Václav Neckář, Jiří Korn a Karel Gott, sochař Otakar Švec, malíř a vůdce Adolf Hitler, ministr propagandy Joseph Goebbels, komparsista Josef Stalin, prezident Antonín Zápotocký, ministr Zdeněk Nejedlý, politik Alexander Dubček, prezident Václav Havel a další. Děj se uzavírá v nedávné minulosti dodatečně připsanou postavou architekta Jana Kaplického, jehož osud nebyl v době vzniku knihy ještě dopovězen, a právě na něm autoři poukazují na věčné opakování společenského nepochopení, které vede až k tragickým koncům.



Český divák je veselá nátura
Režisér Petr Štindl správně odhal reakci českých diváků, když o hře řekl: “Inscenace Gottland by měla být dílem, nad nímž by Češi měli plakat, ale zase se budou smát." Do smíchu vám určitě při každé scéně nebude, ale těžko se mu ubránit, když neodbytný Karel Gott neustále proniká na jeviště se svojí včelkou Májou.

Nejbližší představení hry Gottland/Masky tragické bezradnosti se hraje ve Švandově divadle 21.4. Více se dočtete zde.



Foto: Patrik Borecký
Zuzana Ottová

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>