Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!
SVEDENÝ CASANOVA (1)
2009-12-29 10:05
I mistr tesař se někdy utne, tak proč ne slavný milovník. Záměna pokoje při jeho nočním dostaveníčku vyvolá bouři ve vztazích hostů jednoho zapadlého hotýlku. Jak se s tím vyrovnají oni i sám velký svůdce, je to, oč běží v mírně nahořklé komedii Casanova v lázních, kterou jako novinku sezóny uvádí Švandovo divadlo.
Zájezdní hostinec se stal na krátký čas útočištěm lidských existencí, které z nějakého důvodu žijí na štíru se zákonem či dobrými mravy. Mladý pár, jejichž svazku rodiče nepřejí, duchaplný vysloužilý donchuán a karbaník, pofidérní baron, parazitující spolu s manželkou na důvěřivosti majetnějších hostů a samozřejmě muž, okolo něhož se vše točí - neodolatelný Giacomo Casanova.
Nepravé okno touhy
Mladičká Anina, která se v hotýlku skrývá se svým milým Andreou, je okouzlena setkáním s živou legendou. Baronka Flaminia se s Casanovou setkává už potřetí a třebaže, nebo možná právě proto, že jsou oba životem protřelí a plní cynismu, mají k sobě blízko a táhne je k sobě víc než jen tělesná touha, kterou je ovšem potřeba také uspokojit. Jenže pak se něco zvrtne a zkušený svůdce si splete pokoj. Ač by se řeklo, pro Casanovu kiks nepatrných rozměrů, rozvíří jím velké divadlo, kde na sebe všichni navzájem žárlí, obviňují se a dělají si na sebe nároky, když v zápětí do lázní dorazí tanečnice Tereza a odvede si Casanovu jako poslušného psíčka.
Milovník kontra rétorik
Premiéry mají svá rizika i kouzla shrnutá do jediného slova "poprvé". Ten, kdo upřednostňuje dokonalost asi neodchází z těchto představení zcela spokojen, naopak, kdo se těší, co prvek náhody natropí, nebývá zklamán. Nejinak tomu bylo i v případě premiéry Casanovy v lázních. Pro malý zádrhel, který přerostl v absurdní scénku, se stal Luboš P. Veselý, představující barona, králem večera, sklízejícím potlesk uprostřed jednání.
Baron se snaží převyprávět Casanovovi alegorický příběh, který je vlastně skutečným příběhem citů jeho a baronovy ženy. Na počátku však ani baron, ani Casanova netuší, o koho se vlastně jedná a Luboš P. Veselý, jak to právě u premiér bývá, zase chvíli netuší, jaká jsou správná slova. A tak se do vyprávění zamotává, ale natolik roztomile a s vtipem, že svého soka odzbrojí nikoliv kordem, ale onou povídačkou. Nenechat se vyhodit z role stálo Kamila Halbicha i ostatní herce nemalé úsilí. Nakonec, s grácií slavného milovníka, ukončil tuhle frašku symbolickým pozvednutím číše na usmířenou.
Neplánovaná vsuvka určitě hře prospěla a vytvořila most mezi jevištěm a hledištěm. Jak tomu bude u dalších představení, to už je na hercích, jejich paměti a schopnosti rychlé improvizace.
Kdo je kdo
Dosadit si Kamila Halbicha do role Casanovy, jde bez zhlédnutí inscenace asi těžko, nicméně jí rozhodně nedělá ostudu a šarm, jímž na jevišti ovládá dámy i pány není nikterak hraný.
Klára Cibulková opět září v roli protřelé, pomalu uvadající baronky, která má jedinou slabost a tou je Giacomo. O baronu Luboši P. Veselém už zmínka padla. Uvěřitelní ve své mladické naivitě i odmítání kompromisů jsou oba představitelé ústředního páru Eva Leimbergerová a Jan Meduna. Jim neméně skvěle sekunduje Stanislav Šárský, co by Casanovův souputník a příležitostný kumpán.
Mužům vládnou ženy, silné charismatické ženy a taková má být i Tereza, leč Natálie Řehořová mě o těchto Tereziných ambicích nepřesvědčila. Její výstup je krátký, ale protože uzavírá děj, zásadní. K vystavění figury jí chybí, vzhledem k jejímu mládí jen naštěstí, životní, ale i herecké zkušenosti a tak její Tereza zůstává pouze ukřičenou komediantkou, nikoli proslulou neapolskou tanečnicí, jíž muži leží u nohou.
I přes maličkou roli je zapamatovatelný Jan Hofman jako přidrzlý číšník, jenž nepřinesl psaní, ale účet, který si svou délkou nezadal s běhounem z hotelové chodby.
Autor, autor!
Dobovou komedii napsal v roce 1918 rakouský dramatik a lékař Arthur Schnitzler, který vzhledem ke svému bouřlivému životu jistě viděl v Casanovovi svůj vzor. Je m.j. autorem novely Traumnovelle, která posloužila jako předloha pro poslední Kubrickův film Eyes Wide Shut (Spalující touha) s Tomem Cruisem a Nicole Kidman v hlavních rolích.
Nastudování české premiéry hry proběhlo pod taktovkou nejnovější režisérské posily Švandova divadla Radovana Lipuse, jehož jméno má divák spojeno především s televizním projektem Šumná města.
Kostýmy tentokrát bez experimentů a historických mixů, dostávají za umělecký dojem jedničku. Casanova pravda trochu připomíná v temných barvách upíra, ale určitá démoničnost není u této postavy na škodu. Ostatně o vysávání, sice jiného druhu, něco ví. Autorkou kostýmních návrhů je Eva Kotková.








Foto: Hubert Hesoun
Zuzana Ottová
Sdílet tuto: