Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Kluby
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

kapela Zima

2007-06-11 19:42

Zima - povedená podívaná a dobře sladěná parta, která to myslí opravdu vážně

Vstup volný

ZIMA

Zima se pohybuje na české rockové scéně již patnáctým rokem. Někomu snad v paměti utkvěla ještě pod názvem Ruská zima. Po prvních, gymnaziálních "hurá" letech se změnila sestava a styl, a tak se přirozeně redukoval i název. Kapela má na kontě zhruba 450 vystoupení po tuzemských rockových klubech a festivalech (stav k září 2006). Zima se orientuje především na koncerty v menších, uzavřených prostorech, kde snadněji naváže těsný kontakt s posluchači, ale nevyhýbá se ani velkým otevřeným pódiím festivalů. Koncerty Zimy mívají osobitou, vypjatou atmosféru; nijak "hitově" orientovaná koncepce skladeb vybízí spíše k poslechu, avšak přesto není žádnou výjimkou, když si publikum s kapelou zazpívá výrazné refrény. Tak jako v mateřském Rakovníku, kde její koncerty navštěvuje okolo tří set lidí. Zima sází na expresivní vokál, hutný, zemitý, abnormálně podlazený zvuk, modulovaný kytarovými procesory a digitálně analogovými zvuky. Střední až pomalá valivá tempa, typická pro předchozí období, vyvažují svižné breakbeaty. Formou básnické, povahou introspektivní a metaforické texty však zůstávají. V pozadí stojí exhibicionistické výkony jednotlivých nástrojů, vše se podřizuje intenzivnímu vlivu na posluchače. Zaškatulkovat styl této kapely je mírným oříškem. Někteří recenzenti, kteří dříve označovali Zimu za konglomerát hard core a popu, se nyní kloní buď k prostému označení "taneční alternativa", nebo volí "elektro underground".

Nahlédneme-li do oficiální diskografie, první nosič, který Zima nabízí (nepočítáme-li četné demokazety) je MC "Jesper" z roku 1994, který zachycuje období stylové roztříštěnosti. "Zvláštní, konečně někdo zpívá 'modernu' česky. Zima ve své muzice odkazuje posluchače do crossoverových a grungeových vod, přičemž užívá mateřštinu. Jenže vokalista zas tak moc 'bradkařsky' nemečí, jeho hlas spíše připomíná arabského muezína. Tento prvek Zimu posouvá do trochu jiných dimenzí. Časem by mohla být matkou specificky českého grunge. A to jest vyhlídka vskutku náramná," uvádí v recenzi Jan Šída (časopis Bang!, č. 45-46, roč. 2, datum publikace 21. 12. 1994).

O tom, že Zima svou prvotinou zaujala nejen posluchače, ale i odbornou kritiku, svědčí i její vybrání mezi 15 semifinalistů druhého ročníku vyhledávací soutěže New Rock Generation '95. Své vystoupení si odbyla 17. března v pražském Rock Café, ovšem přes pozdějšího vítěze tohoto ročníku, třebíčské Crime And., se jí do finále postoupit nepodařilo. "Kvarteto je ovlivněno americkou hardcorovou současností. Nesází však tolik na pěvecký faktor, jako na instrumentální kompozice. (.) Hutnost a síla dvou kytar a rytmika byly místy až odzbrojující. Celý blok byl vymyšlen tak, aby písně přecházely pozvolna jedna v druhou, takže půlhodinka uplavala velice rychle a s ní i poměrně zdařilá 'velká' premiéra mladé formace," napsal mimo jiné v recenzi na pražské vystoupení Jaroslav Špulák (časopis Bang!, č. 5, roč. 3, datum publikace 5. 4. 1995).

"Rakovnickou Zimu si možná někdo bude pamatovat z přehlídky New Rock Generation '95, kde se probojovala do semifinále. Pak se nad ní zdánlivě zavřela hladina - ale že se nerozpadla, to dokazuje její debutové CD," začíná své hodnocení Petr Korál v časopise Rock & Pop (č. 3/173, roč. 9, datum publikace březen 1998). Právě tento premiérový, značně undergroundově laděný CD nosič s názvem "S jazykem v očích" (1997), na kterém hostoval bubeník Viking z Kurtizán z 25. Avenue, sklidil poměrně kladný ohlas u české odborné kritiky.

"Tvrdý, hutný, a valivý bigbít, který je lépe nijak kategoricky neškatulkovat, plus hostující kurtizána Viking. Tak se na vlastním nákladem vydaném debutu prezentuje rakovnická skupina Zima. V její poměrně osobité muzice posluchač objeví hned několik zajímavých momentů, zároveň ale musí překousnout i jisté tendence k monotónnosti, které zmíněné klady částečně vyvažují. Pozoruhodné jsou ovšem texty - koneckonců už názvy jako Čelím včelám nebo S jazykem v očích svědčí o jejich nevšednosti. Především díky nim se skupina nakonec pozvedá nad laťku označující průměr," soudil hudební kritik Jan Ernest (časopis Rock report, č. 4, roč. 8, datum publikace duben 1998).

Texty vyzdvihl i zmiňovaný Petr Korál: "Výjimečné je minimálně to, že Zima zpívá česky, a navíc vůbec ne nějaké přitroublé klišovité veršovánky, nýbrž právě naopak - podivuhodně zpracované texty plné neobvyklých metafor a abstraktních obrazů nejsou v této sféře zrovna častým zbožím," konstatuje Korál. Ten rovněž složil poklonu hudební invenci, avšak zároveň také upozornil na jisté aranžérské nedostatky. "Muzika Zimy působí sice patřičně tvrdě, razantně a rozhodně invenčně, avšak zároveň nezřídka poněkud rozvlekle. (.) Zima by se měla raději soustředit na kratší songy, zde představované výtečnými snímky S jazykem v očích a Pán s tyčí (až na tu přehnanou délku jsou ovšem hodně povedené též hutný Rarášek a téměř apokalypticky znějící Myš)." (časopis Rock & Pop, č. 3/173, roč. 9, datum publikace březen 1998). Právě jím zmiňované písně nastiňovaly novou cestu, kterou se Zima rozhodla v budoucnu ubírat. Příčinou jisté nevyváženosti repertoáru na desce byl fakt, že na ní byly posbírány různé nahrávky z období let 1995 až 1997.

Zatím posledním studiovým počinem je CD "Labil/Labilive" natáčené v pražském studiu Hostivař pod technickým dohledem Pavla Marcela a Martina Donta a mixážním vedením Zdeňka Šikýře. To prošlo rozšířením o tři live nahrávky a jejich vzájemnou kompletací se studiovými počiny.

"Rakovnickou Zimu lze nadále pro zjednodušení považovat za crossoverovou formaci. Oproti prvnímu albu S jazykem v očích, vznášejícímu se na vlnách valivého grunge-coru, však svůj sound značně pozměnila a posunula do daleko aktuálnější roviny. Přibyla spousta klávesových a naprogramovaných zvuků a tvrdost za každou cenu ustoupila na úkor celkové naléhavosti. Každopádně to funguje nepoměrně víc, než v minulosti, nemluvě o nesporné originalitě současné hudby Zimy," uvádí v recenzi na Labil/Labilive Petr Korál (časopis Rock & Pop, č. 1/207, roč. 12, datum publikace leden 2001). "V letech 1999 a 2000 rakovnická alternativně rocková skupina Zima nahrála své druhé CD 'LABIL'. Svůj nový přírustek pokřtili i dobrých 260 km od své domoviny, v Hrušovanech u Brna. Byl jsem u toho a byl jsem unešen. Ke konci roku se konečně deska dostává mezi posluchače. Skupina 'Zima' (...) za dobu svojí kariéry rozhodně nezakrněla. Nebojí se experimentovat, nebojí se vymanit s omezujících šuplíků hudebních stylů.

Cédéčko 'Labil' charakterizuje nápaditý sound, který díky analogovému synthetiseru a řadě ryze elektronických prvků často zabíhá do syntetických zákoutí techno undergroundu. Zajímavé, bizarní, někdy až dekadentní texty ('klíny do hlavy sází, dá tě sníst v lichotkách, hlavu do klína vrazí, révu hníst v kalhotkách...') posouvají skupinu na rovinu alternativních hudebních těles. Propracovaná, chytrá a různorodá hudba z kapely činí jedničku naší neoficielní hudební scény. Patrná je inspirace novou vlnou 70. a 80. let, obzvláště hudbou legendárního Pražského výběru. Fajnšmekrům lze jen doporučit," uvedl na adresu alba jeho recenzent Fido na serveru www.freemusic.cz.

Zvláštní pozornost si rovněž zaslouží obal, který Marek Bradáč zkompletoval do formy koláže z miniaturních výstřižků časopisu pro ženy. "Výsledek ovšem vypadá zajímavěji, než leckteré nákladné produkty z fotografických ateliérů," poznamenává při reportáži ze křtu alba Roman Jireš z MF DNES (deník MF DNES, datum publikace 21. listopadu 2000). V současné době je Zima na šňůře koncertů po českých rockových klubech kde nové CD propaguje. Část turné rekapituluje také zhruba dvacetiminutový dokument, který o kapele natočila TV3. Poslední počin je studiové album ELEKTRO s velmi alternativním videoklipem rok 2003.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>