Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Významná zápůjčka tří děl německých expresionistů

2008-04-14 01:41

Významná zápůjčka tří děl německých expresionistů z vídeňské Albertiny
> 15. 4.—13. 7. 2008

1. patro, expozice zahraničního umění 20. a 21. století - kurátorka Olga Uhrová

Díla předních představitelů německého expresionismu a členů drážďanské umělecké skupiny Die Brücke (založené v roce 1905) Ernsta Ludwiga Kirchnera, (Dva akty v pokoji, 1914) Karla Schmidta-Rottluffa, (Zátiší se žlutým tulipánem, 1912) a Emila Nolda, (Měsíční světlo, 1914) do Národní galerie v Praze zapůjčila jako reciprocitu ze svých sbírek Galerie Albertina ve Vídni.
Cílem tvorby německých expresionistů bylo těsnější spojení života a umění. Na jejich práci měla vliv německá gotická dřevořezba, později i dřevořezby z Afriky a Oceánie, dále autentičnost a expresivita V. van Gogha, P. Gauguina, E. Muncha, a barevnost současných fauvistů.
Charakteristickým rysem je pro tyto umělce právě zjednodušená kresba, předimenzované tvary a zřetelné kontrastní barvy.

Upozorňujeme na možnost návštěvy s výkladem:
Němečtí expresionisté
18. května v 15:00 (lektorský výklad)
4. června v 15:45 (lektorský výklad)
2. července v 16:00 (prohlídka s výkladem kurátorky PhDr. Olgy Uhrové)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Významná zápůjčka třech děl německých expresionistů z vídeňské Albertiny do Národní galerie v Praze

Zápůjčka obrazů je přístupná do 13. července 2008
Veletržní palác, 1. patro


Díla předních představitelů německého expresionismu a členů umělecké skupiny Die Brücke ( založené v roce 1905) Ernsta Ludwiga Kirchnera, Karl Schmidta – Rottluffa a Emila Nolde zapůjčila Albertina ve Vídní do Národní galerie v Praze, jako reciproční zápůjčku za obrazy Oskara Kokoschky pro umělcovu výstavu ( Oskar Kokoschka – Exil and New Homelend 1934 – 1980 ) ve Vídni do 13. července 2008.

Cílem tvorby německých expresionistů bylo těsnější spojení života a umění. Na jejich práci měla vliv německá gotická dřevořezba, později dřevořezby z Afriky a Oceánie, z moderního umění pak autentičnost a expresivita díla V. v. Gogha, P. Gauguina a E. Muncha a barevnost francouzských fauvistů.

Nejaktivnéjším členem Die Brücke se stal E. L. Kirchner. Tvořil především výjevy z velkoměstského života a intimního prostředí. Do tohoto okruhu náleží právě obraz z Albertiny „Dva akty v pokoji“ z roku 1914, který představuje jednu z prvních verzí tohoto námětu. Sedící žena v popředí představuje umělcovu přítelkyni Ernu Schilling. Pro jazyk obrazu je charakteristická výrazná barevnost a geometrická stylizace tvarů.
Od umírněného a lyricky křehkého projevu Kirchnera se odlišoval K. Schmidt-Rottluff robusností, prudkou barevností i tvarovou rudimentálností svých obrazů.
„Zátiší se žlutým tulipánem“ obraz, který umělec vytvořil v roce 1912 ve svém ateliéru v Berlíně je významnou ukázkou tohoto umělcova směřování. Charakteristická je pro něj právě celková zářivá barevnost a zachycování předmětů v prvotním plánu. Diváka dále upoutá v pozadí obrazu akt dívky snědé pleti s primitivistickým rysy, které svědčí o poučenosti kubismem, konkrétně figurami z let 1906 – 07.
E. Nolde se přiřadil kolem roku ke skupině Die Brücke, nicméně jeho svébytná osobnost se bránila účastnit se skupinového programu. V letech 1913 – 14 získává podměty pro svou malířskou a grafickou tvorbu během svých cest po Tichomoří a Nové Guineji. Později si zvolil ostrov Alsen v Baltické moři jako místo svého pobytu, kde také vytvořil sedm velice různých pohledů na mořskou hladinu s plachetnicemi. Do této řady náleží také významný obraz „Měsíční noc“ z roku 1914, který upoutá především magickou atmostérou nehybnosti ticha.
Úsilí skupiny Die Brücke nalezlo v českém prostředí ohlas především u členů skupiny Osma, zejména pak v díle B. Kubišty.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>