Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Snadná danost

2008-04-04 12:30

Jiří Franta, David Böhm - Snadná danost (27. 3.-30. 4.2008)                   
Galerie Rakouského kulturního fóra v Praze
kurátor Jiří Ševčík
 Rakouské kulturní fórum v Praze přizvalo k další výstavě dva mladé umělce nejmladší české generace, Jiřího Frantu a Davida Böhma. Galerie nebude propůjčena pouze k obvyklému vystavení-zavěšení hotových obrazů nebo k instalaci objektů, ale autoři se zmocní celého prostoru. Prvním obdobným projektem určeným pro toto místo byla před dvěma lety monumentální kresba Otto Zitka, která pokryla všechny stěny a klenbu. Podobně naložil s prostorem Peter Kogler, když ovládnul a totálně změnil charakter galerie svou tapetou nebo když ji Alexander Wolf celou vymaloval a použil k tomu neobvyklého, zlatavě šedého pigmentu - špíny pražských ulic.
 Nový specifický projekt pro Rakouské kulturní fórum, nazvaný Snadná danost, je jiného typu. Autoři si nevezmou pouze do zástavy celý prostor a nepředhodí ho pak publiku pozměněný jako dokončené dílo, ale jejich dílo vázané k místu bude vznikat postupně po dobu měsíce („work in progress"). A bude nadto dílem dvou umělců, takže jejich originální individuální podíl splyne v „kolektivní individualitě", kterou už delší dobu vědomě pěstují.
 Médium, v němž se Franta a Böhm suverénně pohybují, je kresba. Kresba jako referenční řád celé mladé generace, kresba jako její sociální pouto a jako nejrychlejší médium (staromódní protějšek digitálních technologií, ale také protějšek snadno reprodukovatelný a digitalizovatelný). Kresba je médium a současně kód odvozovaný už dlouho z převažující populární kultury, z „planetárního folklóru" komiksů i pokleslého bulváru, graffitistické tvorby a z kreseb-textů writerů, kteří si zvolili prostor města - jinou galerii, než muzeum moderního umění. Kresba je referenčním řádem současných umělců také pro svou performativní sílu, charakter a pomíjivou křehkost. Narůstá rychle v čase, dovoluje hru s tématy, náhodou a nápady, které se rychle připalují jeden od druhého a hodí se i k deníkovým záznamům. Žijeme v nadprodukci informací, obrazů a textů. Využívají nejen všechny styly a jazyky, ale zaznamenávají, popisují, parodují a ironizují všechny příběhy. Kresba jako writerský text existuje už převážně jako součást hypertextu. Je součástí bobtnající, stále aktualizované antologie nebo encyklopedie všech událostí z dějin, politiky, kultury, umění, osobností, soukromého života. Vše je v ní přítomné, proto je srozumitelná a odpovídá opět světu, v němž žijeme.
 Franta a Böhm mají za sebou dosti bohaté zkušenosti s kolonizováním prostoru svými kresbami. Využili zdí vybydlených domů nebo továrny, „vystavovali" v pražské galerii NoD skoro dvouměsíční proces každodenního kreslení, malování a psaní a uskutečnili množství drobnějších projektů v interiérech i městském prostoru. V Rakouském kulturním fóru budou rámcem a inspiračním zdrojem celé akce nejčtenější české noviny, Mladá fronta Dnes a Blesk. Autoři budou každý den živit svou fabulační kreslířskou a textařskou schopnost čtením denního tisku a na stěnách galerie editovat, přepisovat, komentovat, interpretovat a encyklopedizovat události a zprávy z nejrůznějších pater únosnosti. Přečtené tiskoviny skončí odhozeny na podlaze galerie.
 Zdánlivě „snadná danost" stěn galerie a „snadná danost" mediálních zpráv bude nesnadným úkolem: jak přijmout bílou plochu galerie pro snadnou nadprodukci obrazů a jak přijmout snadnou mediální manipulační hru novin a převést ji do lehkého parodického pokřivení? Neboli: jak se postavit ve své velké encyklopedii obrazů a textů k tomu, že mezi zprávami pomalu mizí rozdíly a všechny strany se vzájemně zmocňují vlastních témat s opačnými znaménky? Dobrá příležitost i pro diváka, jak vyzkoušet na měsíc jiné fungování galerie.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>