Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

SLUHA NEBO PÁN?

2009-06-04 04:50

Excelentní Jan Potměšil v roli Truffaldina ve známé Goldoniho komedii Sluha dvou pánů není jen vychytralým sluhou, který má stále navrch nad svými pány. Jen co vstoupí do hry, stává se pánem jeviště i hlediště. Přesvědčit se o tom můžete už dnes na první repríze stejnojmenné inscenace Divadelní společnosti Františka Kreuzmanna v Divadle Na Prádle.

Tři století uběhly od doby kdy Carlo Goldoni napsal jednu ze svých nejslavnějších her s příznačným názvem Sluha dvou pánů. Mnohé se změnilo, domlouvané sňatky a souboje o čest se staly minulostí, ale malých i velkých příživníků, snažících si, ne vždy zrovna nejčistším způsobem, zařídit co nejpohodlnější život, rozhodně neubývá. Na rozdíl od těch, které potkáváme v běžném životě, je jejich divadelní zástupce Truffaldino zábavný, a ať chceme nebo ne, nakonec si nás omotá okolo prstu stejně jako své pány a my mu držíme palce, aby svého cíle dosáhl.

Možná je to tím, že jakkoliv je vykutálený, neutíká od problémů, které způsobil a své životní bonusy si alespoň trochu zaslouží. A dost možná jen proto, že má, jak se říká, v jádru dobré srdce.

Truffaldino a ti druzí

Sluha dvou pánů ovšem není jen příběhem o tom, jak Truffaldino ke štěstí přišel, ale protínají se v něm další dějové linie, do nichž tento sluha nesluha přímo i nepřímo zasáhne.

Děj začíná v domě benátského kupce Pantalona, kde se právě konají zásnuby jeho dcery Klárky se synem Doktora Lombardiho Silviem. Těm je rázem konec, když se na scéně objeví Federigo, kterému byla dívka před lety zaslíbena, a o kterém se předpokládalo, že je mrtvý. A on mrtvý skutečně je, a tím, kdo si naoko žádá dostátí smluv manželských a především finančních, je jeho sestra Beatrice, jenž se za něj v přestrojení vydává. Jí, jako druhému pánu, začne sloužit Truffaldino, když předtím vstoupí do služeb Florinda, jejího milence, který je pokládán za Federigova vraha a stíhán. Samozřejmě, že se ti dva hledají a do poslední chvíle netuší, že mají jednoho sluhu a dělí je od sebe jen stěny hostinských pokojů. A Truffaldino má na těchto nedorozuměních se šťastným koncem lví podíl. Vše se provalí až v závěru, kdy musí sluha s pravdou ven, když prostřednictvím svých pánů žádá o ruku služebné Smeraldiny.

"Já nic, já sluha!"

Ale vraťme se ještě k hlavní postavě. Truffaldino není bůhvíjak chytrý, ale jak už to u těchto vykutálenců bývá, má nezměrné štěstí a snad i nějaký radar, jak z ošemetných situací vycouvat nebo jimi proplout bez větší úhony. Kolik například malérů mohlo vzniknout tím, že neumí číst a přesto se mu vždycky všechno podaří urovnat.

Jan Potměšil hraje svého Truffaldina skvěle a uvěřitelně. Nedělá z něho něco víc než je. Žádného koumáka obdařeného vyšší inteligencí, spíš takového typického prohnaného chytráka se špetkou švejkovského přístupu.

Nutno však dodat, že herecký koncert Jana Potměšila by nebyl tak brilantní, kdyby mu celé představení nebylo ušité na míru. Goldoni nepsal svou hru pro herce s handicapem, naopak vložil do postavy spoustu energie, pohybu. Aby takový mohl být i Potměšilův sluha, musela přijít na řadu chápavá režie, vhodně navržená scéna i rekvizity. Jednoduchá mobilní scéna dobře slouží svému účelu a navíc neodvádí pozornost od děje. Pak jsou tu takové libůstky jako mísy jídla, které se promění v klobouk, aby je mohl Truffaldino bez újmy dopravovat svým pánům na stůl. Vše působí nenásilně, humorně a přitom herci neubírá na důstojnosti.

A co říct závěrem

Nemá význam prozrazovat víc dějových zápletek nebo vnucovat potencionálním divákům svoje hodnocení. A tak už jen dva osobní postřehy.

Velmi se mi líbil i odstavený snoubenec Silvio v podání Ivo Theimera. Jeho více méně ještě pubertální adept na manželství se chová přesně tak, jak by se od jeho věku a situace dalo očekávat. Zajíkavý, potřeštěný, bázlivý i odhodlaný, podle toho, jak v něm vítězí peroucí se milostné city, zklamání a uražená ješitnost.

Místy děj oživí šerm, pro který má bezesporu Beatrice v podání Jany Kreuzmannové slibné předpoklady. Lehké nohy, dobrý postoj a celková elegance z ní dělají nadějného šermíře.

Pokud tedy máte chuť na trochu komediální klasiky zavítejte dnes do Divadla Na Prádle.

Další informace o představení čtěte zde.











Zuzana Ottová
Foto: Divadelní společnost Františka Kreuzmanna
 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>