Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Miyako Ishiuchi: Fotografie 1976 – 2003

2008-03-10 18:49

19.3. – 1.6. 2008
Langhans Galerie Praha

Langhans Galerie Praha připravuje první evropskou retrospektivu umělkyně Miyako Ishiuchi (*1947). Autorka upoutala pozornost na benátském Bienále 2005 souborem Mother´s, průřez jejím dílem však dosud nebyl představen. Kurátorem výstavy je Machiel Botman, publikaci vydává Manfred Heiting. Expozice bude reprízována v muzeu fotografie Foam v Amsterdamu, La Filature Scéne Nationale-Mulhouse, Michael Hoppen Gallery London a dalších evropských výstavních institucích.

Výstava je průřezem autorčinou tvorbou od 70. let do současnosti. V Langhans Galerii budou vystaveny snímky ze sérií Yokosuka Story (1976-77), Apartment (1977-78), Endless Night (1978-80), 1.9.4.7 (1988-89), 1906 to the Skin (1991-1993) a Mother´s (2000-05).

Na začátku stojí drsně provokativní černobílé fotografie ostrova Yokosuka (Yokosuka Story, 1976-77). Ishiuchi zachycuje místo, kde strávila téměř celé dětství. Místo prodchnuté existencí americké vojenské základny. Cyklus Apartment (1977-78) je obrazem oprýskaného domova: jednopokojový byt se stísněným místem na vaření, společné toalety, dlouhé a tmavé chodby. Endless Night (1978-80) je název cyklu podobně pochmurného. Opět jsou to zašlé pokoje s plesnivými stěnami, navíc se zbytky nevkusných ozdob. Vypovídají o bolestivé minulosti – v těchto místech prožívaly nekonečné noci prostitutky. Ve snímcích Ishiuchi jako by se objevovaly neviditelné původní obyvatelky. Světelné kontrasty fotografií připomínají ve svém rytmu tep lidského srdce.

Ishiuchi se narodila v roce 1947. Stejně nazvala i cyklus portrétů žen, které přišly na svět stejný rok. Vyjádření jejich osobností nenachází fotografka ve tvářích, ale v částech těla zcela nenápadných: v chodidlech a dlaních. Způsob, jak je portrétované přirozeně drží, může vypovídat o jejich životním postoji – některé ruce jako by chtěly komunikovat, jiné klesají pod tíhou neviditelného břímě. Ishiuchi proniká k podstatě, zviditelňuje spojitost mezi tělem a charakterem.

1906 to the Skin (1991-1993) – zvláštní název v sobě skrývá dvě informace: Ishiuchi portrétuje tanečníka Kazuo Ohno narozeného roku 1906 tak, že nikdy nezachytí jeho obličej, jen kůži různých částí jeho těla. Všímá si struktury starcovy pokožky, zachycuje ji v takovém detailu, že se ze záběrů stávají téměř abstraktní výřezy. Je z nich cítit obdiv: „... jeho kůže se vyznačuje nezvyklou krásou. Je jemnější než hedvábí, hřejivější než vlna, vláčnější než bavlna a silnější než plátno.”

Téma matky a dcery se v díle Ishiuchi objevuje od samého počátku. Výhradně se mu věnuje v cyklu Mother´s (2002-03). Svou matku začala soustavně fotografovat v posledních letech jejího života. Vznikaly i dráždivé snímky nahého těla a prsou. Po její smrti zůstaly nejosobnější věci jako prádlo nebo líčidla osiřelé. Ishiuchi je začala fotografovat, aby se vyrovnala se smrtí, aby se dokázala odpoutat od minulosti, aby lépe porozuměla mateřskému poutu.

Autor výstavy, nizozemský kurátor a fotograf Machiel Botman je odborníkem na japonskou fotografii.Z výstav, které v minulosti připravil, jmenujme např. Izis/Chagall v amsterdamském Židovském muzeu (1993, s Leo Divendalem) a Wonderland (Říše divů) pro fotofestival Noorderlicht 1999.


Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>