Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Cesta z kinosálu na měsíc a zase zpátky

2007-09-11 04:34

K levné cyber zábavě jsem měl vždy nedůvěru a do Imaxu na Flóře jsem šel jen kvůli Pragueoutu. Dávali Misi na měsíc 3D. Čekal jsem prázdné efekty, nudný a tisíckrát opakovaný příběh a za sebou tlupu obrýlených puberťáků s pootevřenou pusou. Splnilo se jen to třetí a k tomu lekání a výskoky, které provozoval postarší pán vedle mne. Navíc mně tu utvrdili v mojí skryté identitě: ano, ve skutečnosti jsem kosmonaut.
 
Při promítání jsem si občas sundával brýle a díval se na rozmazaný obraz před sebou. Kolem seděla skupina udivených mimozemšťanů v zrcadlovkách a pozorně sledovala příběh. Nebýt těch třírozměrných vjemů a obrovského plátna, které člověk nikdy nevidí úplně vcelku (zabírá i periferní vidění), asi by si ten lehce didaktický snímek odpustili. Imax je skvělou učební pomůckou a i kdyby touhle zábavnou formou popularizovali třeba rozmnožování žížal, byli by diváci u vytržení. Nejde jen o efekty (ačkoli dvacetimetrová žížala, která vám olizuje obličej, je také zážitek), propracovaný je i námět, struktura vyprávění a střih. Filmování pro Imax je mimořádně nákladně a složité a producenti při výběru tvůrčího týmu sázejí na jistotu. A v případě Mise na měsíc i na vtip.
 
Nejdříve se na obřích imaxovských projektorech proletíte prehistorií objevování měsíce, kdy byl měsíc považován za božstvo nebo mytologickou příšeru. I dnes ostatně při zatmění vycházejí na čínském venkově do ulic a mocně řežou do kotlíků a pánví, aby zaplašili draka polykajícího měsíc. Od chvíle, kdy Galileo Galilei dalekohledem prozkoumal měsíční povrch a definitivně potvrdil, že jde o pevné těleso, začali se v hlavách básníků a vědců rodit plány na jeho dobytí. Jako dopravní prostředek chtěli využít velké ptáky, jiní balón a třetí třeba projektil vystřelený ze Země. Tvůrci nastřádali množství dobových materiálů, které remastrovali pro imaxovskou optiku a obrázky doprovodili vtipným komentářem.
 
Hlavní část filmu je věnována čtyřem misím Apolla a dvanácti kosmonautům, kteří na měsíci zanechali otisk. Trikové části jsou kombinovány s dobovými filmovými a zvukovými záznamy, aniž mezi nimi postřehnete rozdíl. Záběry měsíční krajiny, cesta lunárním vozidlem, skoky a pády kosmonautů, země zabíraná z měsíce, všechno vypadá docela reálně. Není divu, že zkušenost s přistáním na měsíci, ovlivnila celou generaci. V 70. letech se ta zvláštní kosmírná atmosféra začala uplatňovat v designu i v hudbě (tzv. space music). Ve filmu se ale neomezili jen na historickou věrnost a k nejzajímavějším momentům také patří simulace havárie lunárního vozidla a cesta kosmonautů pěšky zpátky k lodi. Šlo o jeden z nouzových plánů, na který naštěstí ve skutečnosti nedošlo. Tvůrci dokonce nezapomněli uvést konspirativní teorii, že mise na měsíc byl podvod a záběry z měsíce vznikly ve filmových laboratořích.
 
Třírozměrný imaxový obraz vzniká promítnutím dvou rozdílně polarizovaných obrazů, které procházejí stejně polarizovanými skly brýlí. Každé oko tak zaznamenává jiný a perspektivně posunutý obraz –stejně jako v reálu. Třírozměrná iluze vniká až v mozku, což je pikantní hlavně kvůli tomu, že imax vlastní na celou technologii copyright. Jeho částí je tak i proces probíhající uvnitř našich hlav. Mise na měsíc 3D je ale proces bezpochyby zdařilý a čtenářům Pragueoutu ho vřele doporučuji.
 
 
Režie: Mark Cowen
Produkce: Tom Hanks
Scénář:Tom Hanks, Mark Cowen
Žánr: Document / Animace
Délka filmu: 40min
 
Tomáš Urban

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>