Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Výstavy a veletrhy
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Lubomír Šilar – keramická plastika

2007-12-17 01:57

Velká galerie:

9.1.2008 – 3.2.2008 Lubomír Šilar – keramická plastika

Chodovská tvrz, Praha 4 Ledvinova 9, Tel.: 267 914 831, email:info@chodovskatvrz.cz
www.chodovskatvrz.cz
Otevírací doba galerie a pokladny: úterý – neděle 13:00 – 19:00.

...........

Tvorbou Lubomíra Šilara, jedné z osobností české keramické tvorby, prolínají tři hlavní témata. Je nejen inspirován vnějšími podněty, ale svoji kreativní tvorbu zakládá na momentech skutečnosti. Při pohledu na jedno z nejušlechtilejších zvířat se mi vybaví text Svěrákovy písně: …nejkrásnější zvíře, zvíře pro rytíře – jmenuje se kůň…Kůň je jedním z témat, které patří k tvorbě Lubomíra Šilara. Autor ho však vnímá v jiné rovině. Spíše než objekt sám ho zajímá pohyb. Má svou vlastní vizi, ve výtvarném ztvárnění dospěl k uměleckému zjednodušení a inspiraci pro svou, léty propracovanou rukopisnou zkratku čerpá z fotografií, z pozorování, ze studia fází klusu, skoku, cvalu. Štíhlé siluety Šilarových koní zavedou diváka na rozlehlé pastviny a zachycený moment času navozuje pocit volnosti a svobody. K rytířům patří nejen věrný kůň, ale i obdivování půvabných žen. A tak nejen oni, ale i generace básníků od nepaměti opěvují krásu žen ve verších, je zmiňována v textech písní, zobrazována na plátnech malířů i modelována rukama sochařů. Nejinak je tomu i u Lubomíra Šilara. Autor zobrazuje ženu ve své přirozenosti. Ženská postava se v pracích autora objevuje v plastikách, reliéfech i jako stély. Ovlivněn gotikou, hlavně francouzskou, komponuje něžné pohlaví do výšky. Zvýrazňuje atributy pohlaví, něžnost, mateřství i smyslnou svůdnost. Ovlivněn jeskynními kresbami zvířat, jež osobně považuje za nejdokonalejší, tvoří býky, symboly zdroje síly. Jednoduché formy podtrhuje režnou barvou (patinované kysličníky), pravěký dojem z díla umocňuje černými barvítky. Neužívá glazury ani engoby. Pracuje s kameninou pálenou do 1 300°C. Lubomír Šilar začínal u hrnčířského kruhu. Brzy však začal rotační tvary různě deformovat, zplošťovat, později vytáčel torza, která připomínala techniku plátování, s níž, kromě modelování, pracuje od sedmdesátých let dodnes. Práce mu přináší pocit uspokojení. Není však na konci tvůrčího vývoje, stále nachází nové výrazy, nové umělecké zkratky …je to činnost až do konce života. Zkoušel jsem i témata nová, třeba kočku, ale nedokážu pro ni najít „Šilara“, nejsem to zkrátka já… Kromě tří hlavních námětů se v tvorbě autora často objevuje sova. Lidová rčení jí přiřkla moudrost. Neslyšný pohyb křídel při letu tohoto nočního ptáka je stejně elegantní, jako způsob, jímž se autor pohybuje na poli keramické scény, způsob, jenž rozhodně nepozbývá ani moudrosti, ani lehkosti. Možná trochu překvapí divoké prase, které Šilar ztvárňuje ve svých nejposlednějších pracích. Je to ona inspirace něčím, nebo hledání inspirace v něčem?
(http://keramika-sklo.cz)

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>