Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Malíř, který zraje jako víno

2009-04-15 04:54

V krásných prostorách Galerie Dolmen, v historickém domě, který se nachází hned za proslulým domem „Werichovým“ a „Holanovým“, za můstkem přes Čertovku směrem k Nostickému paláci, vystavuje své malby a dřevoryty František Hodonský. Dílům, jejichž tématem je živel vody, se nad vodou mlýnského náhonu převelice daří.

František Hodonský se narodil v roce 1945 Moravském Písku, na Moravském Slovácku, v oblasti proslulé vinařstvím. Moravský Písek je pár kilometrů od Bzence, města, které je v Praze svým vínem mnohem známější. Dílo Františka Hodonského je v souvislostech současného českého výtvarného umění nicméně známo dostatečně a ví se o něm, že je vynikající značkou. Značkou, která léty dozrála k výsostnému uměleckému projevu, který je nezaměnitelný a osobitý. Obrazy a dřevoryty Františka Hodonského jsou stále oproštěnější, důvěrnější, průzračnější. Jistota a preciznost, se kterou tvůrce ovládá výtvarné řemeslo, jsou tu prostředky sloužícími uměleckému vyjádření, vůbec ne něco, co by bylo samoúčelně předváděno pro efekt.

Tématem tvorby Františka Hodonského byla vždy krajina. Krajinářů, kteří prostředky moderního výtvarného umění dokáží vyjádřit po svém to, co jejich velcí předchůdci jako Mařák či Chitussi, není mnoho. Patřil mezi ně poměrně nedávno zesnulý Karel Valter (1909-2006) nebo Jiří John (1923 – 1972). Z mladších výtvarníků je výjimečným malířem, který se věnuje krajině, Vladimír Hanuš (* 1961). S těmito jmény, přesněji s dílem, které si lze pod těmito jmény představit, má tvorba Františka Hodonského řadu spojitostí. František Hodonský je ovšemže svůj, především v zobrazení plynoucí vody v řece, stromů a rostlin na břehu řeky a krajiny, která se kolem řeky rozprostírá. Vychází z konkrétní krajiny lužních lesů na Moravském Slovácku, ale přesah do myšlené „abstraktní krajiny s proudící vodou“ je značný. To dokládá i aktuální výstava v pražské Galerii Dolmen. Atmosféra míst na břehu řeky z obrazů přímo vyzařuje, stejně tak na dřevorytech jakoby před divákem proud řeky přímo protékal. Nesmírně silným dojmem působí matrice, ze kterých František Hodonský své dřevoryty tiskne, a které jsou na výstavě představeny jako samostatná výtvarná díla. Snad je to také tím, že dřevo je materiál, který je přímo v krajině přítomen, na rozdíl od pláten obrazů a papíru, na kterém jsou vytištěny grafiky.

Galerie Dolmen, jejíž domovské působiště je v Brně, provozuje svou pražskou pobočku už téměř rok. Výstavy, které nad vodami Čertovky proběhly, byly z uměleckého hlediska spíše rozpačité. Je docela dobře možné, že šlo o artefakty velmi dobře prodejné v místě čilého turistického ruchu. Nicméně z hlediska umění je to až výstava Františka Hodonského, kterou se Galerie Dolmen představuje jako místo, kam mohou směřovat kroky těch, kteří mají zájem o výjimečný estetický zážitek. V tomto případě navíc veskrze pozitivní, což je v současné Praze, kde negativní postoj ke světu zdaleka převažuje, a to v obecné rovině, něco velmi příjemného a potěšujícího.

Otevírací dobu galerie naleznete zde

František Hodonský - Vodní architektura I
akvarel, tuš, uhel, ruční papír, 41 x 29,5 cm, sign. LD Hodonský 90

František Hodonský - Kvetoucí vody
olej, plátno, 105 x 85 cm, sign. PD Hodonský 91

František Hodonský - Horizontální struktury
akryl, olej, plátno, 35 x 40 cm, sign. PD Hodonský 2002

František Hodonský - Rybníky – mraky
olej, plátno, 75 x 95 cm, sign. PD Hodonský 92

František Hodonský - Podzimní hladina
tuš, tužka, pastelový papír, 42,5 x 61 cm, sign. PD Hodonský 92

petr m
Foto www.galerie-dolmen.cz
 

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>