Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Fotografie, které vás připraví o sny

2008-03-27 10:47

Na výstavě fotek Gregoryho Crewdsona můžete klidně strávit půl dne. Své fotky inscenoval jako film a na jejich přípravě se také podílel štáb 150 osob se specialisty na leteckou fotografii, speciální efekty, jeřábníky, maskéry i nejznámějšími hollywoodskými herci. Spíš než americkou komedii, ale čekejte žánr na pomezí perfektního horroru a sci-fi. Výstava Galerie Rudolfinum potrvá do 25. 5. Uvnitř ukázky.
Příprava k fotografování často Crewdsonovi zabere i několik měsíců. Scény z amerických předměstí i interiéry venkovských domů inscenuje do nejmenšího detailu. Nápis na tabuli obchodu, tvar kaluže, i odraz ve skle výlohy má svoji roli. Samotné focení spíš připomíná natáčení filmu.  Nad scénou se vznáší jeřáb s rozměrným fotoaparátem a obrovské světelné rampy a na place před fotografem můžete zahlédnout hollywoodské star jako Gwyneth Paltrow, Julianne Mooren nebo Williama Macho.Pro pořízení snímků některých snímků bylo zapotřebí uzavřít ve městě celé ulice a strhnout neobydlené domy. Namísto filmového pásu ale celé tohle snažení korunuje jedna jediná fotografie.
Není ovšem důvod k lítosti. Každá z nich koncentruje atmosféru i tušený příběh a jeho nedořešenost jen stimuluje temná hnutí v hlubině vašeho podvědomí. Crewdsonovi filmové inspirace nejvíc vystihují jména jako Lynch a Spielberg, zvlášť Spielbergova Blízká setkání třetího druhu. Scény z  fotek vypadají povědomě. Víc než o nápodobu motivů, jde ovšem o shodnou estetiku, atmosféru, ale i čistě podvědomou asociaci.
 
©Gregory Crewdson_Untitled_série Dream house 2002 _Digital C-Print_73,7 x 111,8 cm_ Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York
Jako malý chlapec poslouchal Crewdson přes zeď monology otcových pacientů, který ve vedlejším pokoji provozoval psychoanalytickou praxi. Pečeť psychoanalýzy také nese většina umělcových fotografií, na kterých se potkáváte s menstruujícími ženami, mladými slečnami, které se jen v noční košili smutně otáčí k postaršímu muži (snad otci?), těhotnými ženami na křižovatce a dalšími snovými obrazy, nad kterými se každý psychoanalytik musí olizovat jako starý kocour. Spojení filmové estetiky, psychoanalýzy a reálných, byť pečlivě vybraných a umělecky pozměněných scén z amerického venkova, je tou nejlepší zprávou o stavu americké duše.
Nutno říct, že jde o zprávu stejně zneklidňující, jako fascinující. Crewdson totiž mlčky navazuje na tradici nejlepšího amerického horroru, táhnoucí se od geniálního Poa k mistru moderního horroru Thomasi Ligottimu. Stejně jako on pracuje Crewdson s prvky nepředmědmětné hrůzy, která se projevuje skrytým napětím, náznaky a celkovou surreálnou atmosférou.
 
©Gregory Crewdson_Untitled_série Natural Wonder 1992-1997_ C-prints_81,3 x 101,6 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York
O to víc překvapí, že Crewdson vychází z reálných situací. Přelomovou prací z jeho ranného období byl cyklus fotografií focených v městečku Lee ve státě Massachussets. V roce 1988 tu začal obcházet jeho obyvatele a žádat je o svolení vyfotit je u nich doma, aniž se pokoušel jakkoli stylizovat jejich chování a pózy. Při pohledu na podivné scenérie se staromódními interiéry a exteriéry vám chvílemi přeběhne mráz po zádech. Lidé jsou také trochu divní, vypadají sice úplně obyčejně, ale jsou tak ponoření do sebe, že nabývají zvláštního významu. Obézní žena v rudooranžové halence leží na podlaze obývacího pokoje, zcela odevzdaná a uzavřená do sebe.  Pozdější inscenované fotografie pak prvek ireálna a skrytého napětí jen zdůrazňují.
Doporučujeme vyhradit si na výstavu alespoň dvě hodiny, nebrat sebou děti. Citlivější povahy ať se připraví na hlubinný Maelstrom, který s nimi bude otáčet ještě dlouho potom, co opustí galerii.
©Gregory Crewdson_Untitled_série Twilight_1998-2002_ Digital C-Print_121,9 x 152,4 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York

©Gregory Crewdson_Untitled_série Dream house 2002 _Digital C-Print_73,7 x 111,8 cm_ Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York

©Gregory Crewdson_Untitled_série Twilight_1998-2002_ Digital C-Print_121,9 x 152,4 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York

©Gregory Crewdson_Untitled_série Beneath The Roses 2003-2005_C-Print_144,8 x 223,5 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York

©Gregory Crewdson_Untitled_série Twilight_1998-2002_ Digital C-Print_121,9 x 152,4 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York

©Gregory Crewdson_Untitled_série Hover 1996-97 _Gelatin silver rints_50,8 x 61 cm_Courtesy of_the artist and Luhring Augustine_New York
turban

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>