Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv Balet
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Balet Praha Junior

2007-06-11 19:42

"Balet Praha Junior" je komorní soubor složený ze 14 - 16 studentů a absolventů Tanečního centra Praha na prahu jejich kariéry (věk 18 - 22 let). Tradice sahá až do roku 1961 - tehdy v undergroundu a později pod záštitou Univerzity Karlovy postupně vzniká umělecké těleso "mladých" po vzoru Haagu, Paříže a Barcelony. Současný název souboru vznikl z úcty k slavnému "Baletu Praha" a generaci tvůrců, kteří v 60. letech přinesli na česká jeviště "současný tanec". Repertoár vzniká především při workshopech před významnými festivaly a zájezdy: Nyon, Londýn, Paříž, Aberdeen, Tropea, New York, ale také Valtice a především Praha.

Souborem prošlo již několik generací tanečníků počínaje Jiřím Kyliánem a Vlastimilem Harapesem přes Petra Zusku a Jana Kodeta až po desítky mladých umělců z tanečních konzervatoří z Prahy, Brna, Ostravy, Bratislavy, Varšavy, Lódže, Györu a Pécsi, kteří v posledním desetiletí nastudovali celkem 16 choreografií v celkové délce 12,5 hodiny. Domácí tvůrci: Ivanka Kubicová, Petr Zuska, Jan Kodet, Pavla Königsmarková, Vlasta Schneiderová, Antonín Schneider a zahraniční: Bruce Taylor (USA, Francie), Derek Williams (USA), Alesandro Matta (Portugalsko), Attila Egerházi (Maďarsko), Michael Popper (Velká Britanie), Rui Horta (Portugalsko). Také hudební složka kmenových choreografií má "postmoderní" rozměry: od Johanna Sebastiana Bacha po Johna Cage a Arvo Pärta.

Kvalitní juniorský soubor - opřený o mladické nadšení a výrazné profesionální výkony - může vytvářet velmi zajímavou a originální dramaturgickou linii především tam, kde si to tradiční "kamenná" divadla z různých důvodů nemohou dovolit. S nižšími náklady, jednoduššími produkčními a technickými podmínkami se také otevírá cesta do menších regionálních divadel, kulturních center … dokonce přímo do škol. Těleso je velmi mobilní a může reagovat i na společenskou a komerční objednávku i mimo divadelní prostory.

Zatímco v 60. - 80. letech jsme intenzivně hledali pomoc na "západě", v 90. letech jsme tyto undergroundové cesty svobodně rozvinuli. Zájem o taneční umění se postupně zvyšuje a rostou i nároky tvůrců, naopak v přemíře komerčních impulsů a módních vln se někdy rozmělňuje kvalita a vysoké nároky na "současné" umění. Proto musíme věnovat výjimečnou pozornost výchově nové profesionální umělecké generace a propagaci, marketingu a osvětě v oblasti současného tanečního divadla ….. a obecně estetické pohybové výchovy.

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>