Skrýt výsledky vyhledávání
Archiv
Děkujeme. Váš hlas byl přijat!

Mistr kabinetní malby

2009-02-04 10:45

Ve Šternberském paláci na Hradčanském náměstí pořádá Národní galerie výstavu s názvem Hans Rottenhamer (1564 -1625): žádaný – zapomenutý – znovuobjevený. Výstava, kterou lze navštívit do 22.  února, v duchu svého názvu představuje  zapomenutého a  teprve nyní znovu objevovaného německého umělce, s našimi zeměmi spojeného prostřednictvím císaře Rudolfa II.
 
Hans Rottenhammer se narodil a mládí prožil v Mnichově. Nejlepší roky svého uměleckého života ale strávil v Itálii. Zde působil krátce v Římě a více než patnáct let v Benátkách, kde  provozoval i svou malířskou dílnu. Dnešní terminologií by bylo možné říci, že za svého působení v Benátkách byl Hans Rottenhammer známým umělcem evropského formátu. Měl úspěch, peníze, slávu. Pracoval pro panovnické dvory, jeho díla si kupovali představitelé vysoké a mocné šlechty. Císař Rudolf II. zaměstnával Rottenhammera jako svého uměleckého agenta a umělec zřejmě zprostředkovával řadu nákupů tohoto panovníka, který osobně cesty po Evropě právě nevyhledával, velice ho však zajímala umělecká díla po Evropě se nacházející.
 
Hans Rottenhammer nezažil jen vzestup, ale i pád. Poslední léta svého života strávil v chudobinci v německém městě Augsburgu. Jeho práce vyšly v Evropě z módy, svou proslulost si po nějakou dobu zachovaly pouze v Holandsku.  V letech před Rottenhammerovou smrtí navíc začínala třicetiletá válka, která nejcitelněji zasáhla právě Německo, do kterého se stárnoucí malíř vrátil.


 
Výstava v Národní galerii o dramatických osudech Hanse Rottenhammera nevypovídá. Jeho dílo, to jsou především malé „kabinetní“ obrazy, ve své době nesmírně oblíbené, nejčastěji s mytologickými náměty, aktuální témata zde nalézt nelze. Časově spadá Rottenhammerovo dílo do období manýrismu. A manýrismus nevytvářel nový výrazný umělecký styl, šlo vlastně o jakousi vyumělkovanou renesanci, o přechodné období před vznikem barokního umění. Období určité umělecké manýry se často opakují, dnes v době postmoderny žijeme právě v takovémto čase. Snad proto se historici umění pokusili vyzdvihnout Rottenhammerovo dílo z propasti zapomnění.
 
Rottenhammer byl po celý život specialistou na postavy. Pokud spolupracoval s jinými umělci, figurální část výtvarných děl bývala jeho prací. A tak je velký oválný sál ve Šternberském paláci zalidněn desítkami precizně vypracovaných „kabinetních“ postav apartně rozvržených na malých formátech obrazů, postav, které obklopují návštěvníka ze všech stran. V další místnosti je pak vystavena spolu s většími obrazy, na kterých se Rottenhammer podílel nebo které s jeho dílem mají nějakou souvislost, Dürerova Růžencová slavnost, jejíž koupi pro Rudolfa II. pravděpodobně  Rottenhammer zprostředkoval. V poslední, nejmenší výstavní místnosti jsou pak kresby a grafiky.
 
Výstava v Národní galerii je do Prahy přenesena z  místa zvaného Das Weserrenaissance-Museum Schloß Brake. Což je „zámek jako z pohádky“ zhruba v polovině myšlené přímky mezi Hannoverem a Dortmundem. Zdejšímu muzeu se podařilo shromáždit řadu zápůjček hlavně z německých a rakouských galerií a představit tak velkou část dnes dostupného Rottenhammerova díla a uspořádat k umělcově poctě v roce 2008 soubornou výstavu.  A protože řada zápůjček byla právě z Prahy, máme dnes možnost dílo malíře žádaného, zapomenutého a dnes znovu objevovaného vidět v paláci u Hradčanského náměstí.

Více se o výstavě dozvíte zde
petr m

Komentáře (0)

Přidat komentář

Pole není vyplněno nebo obsahuje nepřípustné symboly.
Jméno: E-mail:
Komentář:
  Hlásit nové komentáře.
>